In de feestelijke periode van oktober tot december van vorig jaar zette de Amerikaanse detailhandel meer dan 820 miljard dollar om. Slechts 0,6 procent hiervan (5,3 miljard dollar) kan op het conto van de webhandel worden geschreven. Het is voor het eerst dat het ministerie van Handel deze cijfers van de online handel bekend maakt. Het Census Bureau – een onderdeel van Handel – is van plan om elk kwartaal met cijfers over e-commerce te komen. Binnenkort komt het Bureau met een jaarrapport van 1999. Analisten zijn blij met de officiële cijfers. Niet zozeer met de uitkomsten, als wel met het blote feit dat het ministerie e-commerce kennelijk belangrijk genoeg vindt om te meten. Het cijfer van 5,3 miljard dollar komt overeen met een recent onderzoek van Forrester Research. Deze onderzoekers kwamen over dezelfde periode uit op een bedrag van 9 miljard dollar. Hierin zijn echter – in tegenstelling tot het onderzoek van het ministerie - ook de online aankopen van reis- en vliegtickets opgenomen. Worden deze er afgetrokken, dan blijft een cijfer over van 5,5 miljard dollar, vergeleken bij 3,5 miljard een jaar eerder. Voorspelling voor Europa Ook Datamonitor heeft e-commerce onder de loep gehouden. Hier betreft het een voorspelling voor Europa. Meer dan 25 procent van de omzet van Europese ISP's zal uit e-commerce worden gegenereerd, denkt Datamonitor. Een ander kwart komt van advertenties.Eerdere relevante berichten: Europese e-commerce toe aan explosie (07 februari 2000)