Dat blijkt uit onderzoek van Shop.org en Forrester onder 150 internetwinkels. Het is voor het eerst sinds 1997 - toen het jaarlijkse onderzoek van Shop.org voor het eerst werd verricht - dat de internetshops samen geld verdienen. In 2002 speelden de internetwinkels nog quitte. In voorgaande jaren schreef de sector consequent rode cijfers. De omzet van internetwinkels viel in 2003 hoger uit dan was verwacht, zo meldt persbureau Associated Press. Met een omzet van 114 miljard dollar werd de mijlpaal van 100 miljard dollar voor het eerst doorbroken. Online uitgaven maken nu 5,4 procent uit van de totale Amerikaanse winkeluitgaven, stelt Shop.org. In bepaalde sectoren ligt dat percentage echter flink hoger. In de categorie hard- en software werd vorig jaar bijvoorbeeld al 43 procent van de omzet online verdiend. Het Amerikaanse ministerie van Handel schat het aandeel van e-commerce in de totale winkeluitgaven overigens een stuk lager in: 1,9 procent. Voor 2004 verwachten de onderzoekers een verdere stijging van de online uitgaven. Zij gaan uit van een jaaromzet van 144 miljard dollar, 27 procent meer dan in 2003. In de categorie gezondheid en verzorging zal de groei met 61 procent het hoogst zijn.