Volgens het onderzoek Trends in Internet 2013 van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) boet de bookmark, of favorieten, in populariteit in. Het intypen van domeinnamen daarentegen stijgt, zelfs op tablets en smartphones. Zoekmachines, en Google in het bijzonder, blijven onverminderd het navigatiemiddel om naar websites te gaan.

Sociale media niet het middel voor navigatie

Opvallend is dat sociale media juist niet het navigatiemiddel bieden om naar websites te gaan. Daarin gingen de voorspellingen van vorig jaar dan ook mank. Gedacht werd dat de zogeheten referrals via sociale media zouden stijgen, maar daar blijkt niet zo veel van terecht te komen. Zelfs vanaf tablets en smartphones is het aantal gebruikte doorverwijzingen op sociale media marginaal.

Dat schetst opnieuw de worsteling waarmee bedrijven te maken hebben met het gebruik van sociale media om verkeer te genereren naar hun websites. Daarvoor is een goede Googlepositie nog steeds onontbeerlijk.

Websites worden nog eerder gevonden via andere websites en via links in e-mails dan via sociale media. Daarbij is het opvallend dat het doorklikken via sociale media eerder gebeurt op de pc dan op smartphones en tablets.

Groei is uit domeinnamen

De groei is er nu wel uit in de registratie van domeinnamen, ziet SIDN. Bedrijven willen eigenlijk geen domeinnamen extra meer, terwijl vorig jaar nog de verwachting was van een groei van 25 procent. Van het bestaande portfolio bij bedrijven wordt nu 61 procent gebruikt en ligt 31 procent van de geregistreerde domeinen te verstoffen.

Het opzetten van actie- en campagnewebsites blijft populair in het bedrijfsleven en neemt alleen maar toe. Hoewel sociale media hierin wel groot is (driekwart van de bedrijven zet dat in voor acties en campagnes), vreet dat bepaald niet aan de populariteit van websites, ziet SIDN.