Iedereen kijkt altijd reikhalzend uit naar de cijfers van Amazon, de online boek/CD/elektronica/speelgoed-winkel fungeert gelijke het een e-commercebarometer. Daarmee staat het niet goed. Het aandeel Amazon zakte na de bekendmaking van de kwartaalcijfers bijna 20 procent. De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 650 miljoen dollar, meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Geen slecht cijfer, want de meeste analisten verwachtten een 100 miljoen lagere omzet. Toch circuleerden onder investeerders ook bedragen van 750 miljoen dollar, vandaar dat er teleurgesteld gereageerd werd op de beurs. Amazon maakt nog altijd verlies. De hoge opbrengsten worden namelijk overschaduwd door aanhoudend hoge investeringen. Amazon heeft de afgelopen tijd veel geld uitgegeven aan uitbreiding van het aanbod, bijvoorbeeld met speelgoed en elektronica. Gedurende de laatste zeven weken van het vierde kwartaal – het feestseizoen – heeft Amazon 2,5 miljoen nieuwe klanten verwelkomd en meer dan 20 miljoen producten verkocht. Op de topdag werd voor 16 miljoen verkocht, meer dan de totale Amazon-verkoop in 1996.