Eind 2002 wordt niet gehaald, zoals eerder nog de bedoeling was. De laatste planning is om de dienst in het voorjaar van 2003 te introduceren in de zone Haarlem, Amsterdam, Hilversum en Almere. Hiermee kunnen 1,3 miljoen klanten worden bediend. Later krijgen ook andere delen van Nederland Digitenne. Digitenne (digitale ethertelevisie en –radio, oftewel DVB-T) is een initiatief van Nozema (Nederlandsche Omroep-Zendermaatschappij), de NOS, VESTRA en Canal+. In het consortium hebben KPN Telecom, Nozema, NOB, NOS, HMG, SBS, Canal+ en KinderNet zitting. Digitenne voert sinds het begin van dit jaar tests uit. Deze worden met een paar maanden verlengd, zo zegt Jos Vrolijk, marketing manager van Digitenne. Digitale ethertelevisie geldt als alternatief voor tv via de kabel en tv via de satelliet. Op termijn moeten vervolgens ook internetdiensten via de antennes worden aangeboden, maar wanneer dat gaat gebeuren is nog onduidelijk.

Camping

Groot voordeel ten opzichte van de kabel is het gebrek aan snoeren en de hogere beeldkwaliteit van de uitzendingen. De dienst is bovendien ideaal voor gebieden waar de kabel niet komt, zoals campings, boten of zolderkamers. De maandprijs zal met 9 euro iets lager liggen dan die van de gangbare kabelabonnementen. Het aanbod bestaat uit de 25 meest bekeken kanalen, `het beste van de kabel' volgens Vrolijk. Daarnaast krijgt de liefhebber – als hij dat wil – zonder extra kosten een erotiekzender. Het aanbod is dus `zeer concurrerend' vergeleken met de kabel, aldus Vrolijk. Naast dit maandbedrag zal de abonnee ongeveer 25 euro instapkosten moeten overmaken. Hiervoor krijgt hij een kleine antenne (vijftien centimeter hoog) voor naast zijn televisietoestel en een toegangpas. Ook moet hij voor zo'n 150 euro een digitale ontvanger aanschaffen (DigiBox genoemd) die nodig is voor de vertaling van het digitale signaal naar het televisietoestel. In de nabije toekomst komen er ook meer geavanceerde boxen op de markt die ook geschikt zijn voor internet.

Computer

Digitenne richt zich naar eigen zeggen op de markt van tweede en derde tv-toestellen in huis, op de recreatiemarkt (campings, vakantiehuisjes, boten) en op ontevreden kabelklanten die bijvoorbeeld weer Eurosport willen ontvangen. Daarnaast is volgens Vrolijk ook de zakelijke markt interessant. Met eenvoudige middelen is de antenne immers ook op de pc aan te sluiten. Een extra tv-kaart is hierbij niet nodig. "Zonder grote investeringen kan je dan op kantoor via je computer naar bijvoorbeeld RTL-Z kijken", zo zegt Vrolijk. Digitenne durft zich niet aan voorspellingen te wagen wat de hoeveelheid klanten betreft. Begin volgend jaar zal het consortium stevig campagne gaan voeren voor zijn product via advertenties op tv en internet en op beurzen.