Dat zegt CEO Werner Heid tegenover persbureau AP. Iomega maakt zware tijden door. Mede als gevolg van een sterk teruglopende vraag naar Iomega's Zip-technologie maakt het bedrijf verlies: zo'n 36 miljoen dollar in het tweede kwartaal. Om de kosten te drukken zijn 1250 van de 3300 werknemers ontslagen. Ondanks dit alles voert Iomega haar marketinginspanningen de komende tijd op, middels tv-spotjes en advertenties in kranten waarin de kwaliteiten van Zip worden aangeprezen. Iomega zet zich af tegen de concurrerende CD-RW-techniek, die volgens de advertenties een stuk minder betrouwbaar zou zijn dan Zip-drives. Tussen 1994 en 1997 zag Iomega de verkopen van zijn Zip-drives vertienvoudigen. Inmiddels zijn er naar schatting wereldwijd zo'n 42 miljoen drives in omloop. Maar daarna ging het mis. De herschrijfbare cd won aan populariteit en bleek voor velen een aantrekkelijker alternatief voor de opslag van gegevens. Bovendien hadden de Zip-drives te maken met een hardnekkig probleem: het zogeheten `Click of Death' waarbij gegevens op de Zip-schijfjes verloren gingen. Iomega moest uiteindelijk miljoenen dollars aan schadevergoeding betalen.

Prijsverlagingen

Maar Iomega heeft de strijd nog niet opgegeven. Topman Heid staat een soort printer-tactiek voor ogen: printers zelf zijn spotgoedkoop, terwijl geld verdiend wordt met de verkoop van peperdure cartridges. Binnenkort zal Iomega de prijs van de 100 MB drive drastisch verlagen: van 85 naar 50 dollar. Bovendien komt Iomega met nieuwe software die de technologie aantrekkelijker moet maken. Zo is daar ActiveDisk, software waarmee applicaties direct vanaf de Zip-schijfjes kunnen worden bediend, zonder dat de harde schijf wordt belast. Analisten denken echter dat dit alles te laat komt voor Iomega. De strijd zou al gestreden zijn: herschrijfbare cd's hebben de toekomst. Dat lijkt Iomega – ondanks de nieuwe marketingcampagne – eigenlijk ook te beseffen. Het bedrijf komt bijvoorbeeld binnenkort ook met software voor het branden van cd's, zo stelt Heid tegenover AP. Bovendien verkoopt Iomega lege schijfjes en onder eigen naam cd-branders van Philips. Verder zegt Iomega te kijken naar de ontwikkeling van rewritable DVD's. Iomega hoopt ergens in het fiscale jaar 2002 weer winstgevend te zijn.