Smartwatch-apps moeten niet worden gezien als miniatuurversies van de oorspronkelijke smartphone-apps. Een principe dat voor alle slimme horloges geldt, maar zeker voor de Apple Watch. Dit omdat deze alleen functioneert in combinatie met een iPhone.

"De Watch kun je op een continu├╝m ergens plaatsen tussen de iPhone en, laten we zeggen, een Bluetooth headset - deels randapparatuur, deels computer", stelt de bekende app-ontwikkelaar Marco Arment, bekend van onder meer Instapaper en Tumblr, in een blogpost.

Daarin zet hij zijn strubbelingen bij het ontwerpen van een Apple Watch-applicatie uitgebreid uiteen. Hij begon in het geval van zijn podcast-speler Overcast met een verkleinde versie van de iPhone app-structuur. "Dit leek een verstandige aanpassing van mijn iOS-app voor de Apple Watch. In de praktijk, zuigt het. Ontwerp voor wat de Watch echt is", adviseert Armant, die ook nogal wat ruzie had met Apple's WatchKit-software.

Laat het los

De drielaagse navigatie van de iOS-versie moet in zijn ogen volledig los worden gelaten. Ontwikkelaars van de meeste type apps moeten de Apple Watch nog zien als een simpele afstandsbediening of kijkvenster van de gepaarde iPhone-app, aldus de invloedrijke app-ontwikkelaar. Daarmee onderscheidt de Apple Watch zich dus niet van eerder op de markt verschenen smartwatches.

Toch verwacht Armant dat de smartwatch als platform toekomst heeft. Niet als vervanger van de smarpthone maar juist aanvullend. "Er is veel wat de smartwatch kan doen, veel daarvan kan het beter dan een smartphone, en we moeten nog veel leren en vooroordelen overwinnen om het potentieel te ontdekken."