De App Store is een doorslaand succes. Waarschijnlijk vermoedde Apple bij het lanceren van de webwinkel niet dat de applicaties zo gewild zouden worden. Het heeft Apple ook zeker geen windeieren gelegd. Van de betaalde applicaties krijgt het bedrijf dertig procent van het verkoopbedrag.

Dat betekent niet dat de ontwikkelaars minder graag een applicatie bouwen voor de iPhone. Veel gratis applicaties zijn enorm succesvol. Maar ook de betaalde zijn populair. Sommige developers werden zelfs miljonair met een programma dat 1 dollar kost. Veel van de applicaties in de App Store kosten een, of een paar, dollar.

Tap Tap en Tetris

Het populaire spelletje Tap Tap Revenge werd bijna 10 miljoen keer gedownload, vertelt de ceo van het bedrijf Tapulous. Gamers moeten op de maat van muziek de goede plekken op het touch screen aanraken.

Naast de nieuwe ontwikkelaars van games ontwikkelen ook oud gedienden uit de branche spellen voor de iPhone. Electronic Arts bracht een reeks spellen uit voor de smartphone, waaronder grote spellen als Need for Speed en Tetris.

De grote titels trokken de aandacht van ontwikkelaars en consumenten die normaal niet voor een Apple product zouden kiezen. Dat stimuleerde de groei van de App Store in deze relatief korte periode.

Tim Cook coo van Apple zei woensdag dat 'de kracht van het apparaat en het ecosysteem dat daarbij hoort enorm is'. Volgens Apple is de software nog steeds de sleutel van een 'geweldige mobiele ervaring'.