Sinds dit weekend verkoopt Cydia, de applicatiemarkt voor gejailbreakte iPhones, ook betaalde apps. De markt voor door Apple afgekeurde applicaties is dusdanig groot dat developers er nu ook geld mee kunnen verdienen.

MobyPicture

Mathys van Abbe, oprichter van het Nederlandse MobyPicture, begrijpt de opkomst van winkels als Cydia wel. Ook zijn bedrijf heeft vaak te maken met de strenge eisen die Apple stelt aan de applicatiewinkel. Via zijn site kan je content - foto's, tekst en binnenkort audio en video - met één druk op de knop doorplaatsen naar diverse sociale netwerken.

MobyPicture zou het bij de binnenkort te lanceren videofunctionaliteit graag mogelijk maken om vanaf de iPhone video's direct naar het web te sturen. Maar dat feestje gaat niet door. Ten eerste omdat Cupertino video maken op de iPhone niet toestaat, terwijl het technisch zeer goed mogelijk is. En ook al zou je met een ander apparaat gemaakte video’s willen uploaden, dan nog zou dat nog niet mogelijk zijn. Apple staat het namelijk niet toe om in de bestandsstructuur van de iPhone te kijken.

Video's uploaden

Voor MobyPicture is dat erg frustrerend, want op smartphoneplatformen Symbian en Windows Mobile is video’s maken en naar hun site sturen gewoon mogelijk. Van Abbe heeft wel een idee waarom Apple video maken op de iPhone afkeurt: het vreet stroom.

"Apple is heel streng. In het begin begreep ik er niks van dat ze zoveel applicaties afkeuren. Tegenwoordig heb ik er meer begrip voor, want door die strenge keuring zorgt Apple er wel voor dat de apps allemaal goed passen in de user interface van de iPhone. Dat maakt de apps wel intuïtiever en begrijpelijker voor klanten."

Het grootste probleem dat ontwikkelaars hebben met Apple is de gebrekkige communicatie. Zo zijn er vele developers die nog niet weten of hun ontwikkelaarscontract wel wordt verlengd, zo bericht Apple Insider. Óf je applicatie wordt, zoals in het geval van de Centraal Beheer-app, verwarrend gevonden en daadoor verbannen uit de winkel.

Belabberde communicatie

Van Abbe noemt Apple's manier van communiceren 'belabberd'. "Je kunt geen planning maken als bedrijf. Als je een applicatie indient, dan weet je van tevoren niet hoe lang het duurt voordat het in de winkel komt. Soms verschijnt je applicatie opeens heel snel in de winkel, zonder dat je daarvan op de hoogte bent gebracht. Een andere keer duurt het weer twee maanden."