De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt dat de reclame-uiting van T-Mobile 'misleidend en oneerlijk' is omdat uit de folder niet bleek dat er eenmalige aansluitkosten van 26,25 euro in rekening worden gebracht bij nieuwe T-Mobile abonnees.

Daarnaast werd uit de flyer niet duidelijk dat het ging om een tweejarig abonnement van minimaal 44,95 euro per maand en dat de toestelprijs van 1 euro alleen betrekking had op het toestel met de kleinste opslagcapaciteit (8Gb).

De klachten waren ingediend door de Consumentenbond, die verheugd is met de uitspraak. "En dit geldt natuurlijk niet alleen voor T-Mobile. De beslissing bevestigt dat alle bedrijven verplicht zijn om in folders en advertenties duidelijk te maken wat de uiteindelijke prijs van een aanbieding is", stelt een woordvoerder van de Bond.

Vlak voor de introductie van de iPhone in Nederland kwam T-Mobile ook al in opspraak omdat op de website deze aansluitkosten verstopt waren in de kleine lettertjes van een pdf-document.

Teaser

T-Mobile bevestigt de schrobbering van de RCC maar stelt dat de Consumentenbond maar op één van een tien klachten gelijk heeft gekregen. "Het betrof bovendien een teasercampagne. Daarin kun je niet alle informatie kwijt. Maar dat hadden we volgens de Reclame Code Commissie dus wel moeten doen. We zijn het daar mee eens, want we zijn ongelofelijk open en eerlijk over onze aanbiedingen. Daarna hebben we ook al onze uitingen volledig en transparant weergegeven", aldus de zegsman van T-Mobile tegenover Webwereld. Hij vindt al met al dat de Consumentenbond 'een beetje spijkers op laag water' zoekt in deze kwestie.

Onbeperkt of niet?

Die tien klachten waren er drie, waarvan de belangrijkste gegrond is, riposteert de Consumentenbond desgevraagd. De organisatie had ook bezwaar aangetekend over een iPhone-filmpje van T-Mobile op YouTube, waarin werd gerept van 'onbeperkt gebruik van internet'. Dat klopt volgens de Bond niet, want er is sprake van een fair use policy en bovendien gelden voor mobiel internetten in het buitenland 'hele andere tarieven'.

Deze klacht acht de Commissie echter ongegrond, omdat deze voorwaarden 'bij de gemiddelde consument in het algemeen bekend zullen zijn'.