Hoeveel zouden er werkelijk worden gebruikt? Veel ontwerpers laten de plug-ins links liggen: hoe mooi de effecten ook zijn die de plug-ins hen bieden, consumenten zien er geen brood in om weer een extra stukje software op hun overvolle computer los te laten. "Het afgelopen jaar zijn we steeds minder plug-ins gaan gebruiken", meldt Kevin Mason van het ontwerpersbureau River Active tegenover Computer World (een uitgave van IDG). "Het probleem is niet alleen dat bezoekers de toevoegingen moeten binnenhalen, maar ook dat de software moet worden geïnstalleerd en geconfigureerd. Je eindigt tenslotte met een moeras aan plug-ins op je computer." Plug-ins kunnen een website verrijken met geluid van CD-kwaliteit, met streaming video of met driedimensionaal beeld. Bedrijven moeten dus beslissen of hun potentiële publiek uit doorgewinterde surfers die alle toeters en bellen wensen òf uit doorsnee surfers. Ook moet de samensteller van een website nagaan of zijn bezoek regelmatig zal terugkeren. In dat geval zal de wil om een plug-in binnen te halen en te installeren iets groter zijn. Zo zullen bezoekers van een online-reisagentschap maar één of twee keer inloggen om een vakantie te boeken, zegt Terrell Jones van Travelocity. Toen de website besloot om een visuele toer te maken van een luxe cruise-schip viel de keuze daarom op Live Picture, dat een Java-applet gebruikt voor de walk through. Daarvoor hoeft de surfer niet eerst software te downloaden. Ook grote entertainment-sites proberen het gebruik van plug-ins zoveel mogelijk te vermijden. "We willen zo min mogelijk hindernissen creeëren", aldus Roger Smith van Sony Online Ventures in New York. "Maar soms ontkom je er niet aan... ik denk dat het soms een noodzakelijk kwaad is." Sommige interactieve onderdelen van de website [email protected] vragen om een plug-in als Shockwave. Webmasters zijn het er over eens dat sommige toevoegingen wel onmisbaar zijn geworden: zo is RealPlayer, de audio- en videosoftware van RealNetworks, van een plug-in een volwaardige applicatie geworden. De meeste websites gaan er dan ook van uit dat surfers over deze toepassing beschikken als ze inloggen. Over andere plug-ins zijn de meningen meer verdeeld: sommige webmasters vinden dat Shockwave en Flash (beide van Macromedia) tot de basisuitrusting van een Internetter behoren, anderen beschouwen deze plug-ins als extraatjes. Onnodig ingewikkeld Het gebruik van plug-ins kan het leven ingewikkeld maken voor zowel bezoekers als ontwerpers van websites. Zo probeerde Kokopelli New Media, een ontwerpbureau in New York, een website te maken voor een grote klant dat gebruik maakte van een plug-in om mensen door een 3D-versie van een webshop te laten lopen. De virtuele toer bleek echter niet te werken onder Navigator 2.0 en 3.0. "Het was te moeilijk om de plug-in te installeren', aldus Glen Lipka van Kokopelli. Volgens Lipka moeten bedrijven die ervoor kiezen om hun homepages uit te rusten met Shockwave- of Flash-animatie er voor zorgen dat de site ook te bezichtigen is door surfers die met kleinere middelen langskomen. "Je gooit geld weg, tenzij je zeker weet dat je bezoekers tot de technische voorhoede behoren." Een populaire nieuws-site als MSNBC ziet geen been in het gebruik van plug-ins. "Als je steeds terugkerende bezoekers hebt zoals bij MSNBC levert de plug-in enkele grote voordelen op", aldus woordvoerder John Nicol. Omdat allerlei extra voorzieningen draaien op de lokale PC raakt de server minder belast en verloopt het bezoek aan een website veel vlotter. Zo heeft MSNBC software ontwikkeld dat gebruikers waarschuwt voor nieuws waarin ze zijn geinteresseerd. Deze nieuws-ticker is volgens Nicol door "tienduizenden" surfers binnengehaald. Hoe staan gebruikers in Nederland tegenover het gebruik van plug-ins? Welke installeren we wel en welke hebben we inmiddels al in de Prullenbak gedumpt? En wat zijn de ervaringen van webmasters? WebWereld opent de discussie in De Stemming