Volgens de verslaggevers moesten arbeiders in de fabriek zo hard werken, dat er drie vrouwelijke werknemers flauwvielen door de werkdruk. Na het verschijnen van het artikel kondigde de Ipod-maker juridische stappen aan en eiste het een schadevergoeding van 1 renminbi (10 eurocent).

De belangenvereniging Reporters Without Borders heeft vervolgens aan Apple gevraagd om in te grijpen. Tevens heeft de Chinese overheid Hong Fujin opdracht gegeven een vakbond op te richten voor zijn werknemers.

'Beide partijen bieden hun excuses aan voor de problemen die zijn ontstaan en werken nu hand in hand om een harmonieuze maatschappij te bewerkstelligen en om hard werken en de rechtspositie van arbeiders te stimuleren', aldus een verklaring van Hong Fujin en China Business News, de werkgever van de twee journalisten.

Apple heeft de beschuldigingen zelf onderzocht en heeft op een enkel probleem na geen grove overtredingen van zijn eigen, interne richtlijnen kunnen ontdekken