Level 3 Communications heeft zijn zogeheten peering-overeenkomst met Cogent Communications woensdag opgezegd. Bij een peering-overeenkomst koppelen providers elkaars netwerk om er samen gebruik van te maken. Voor bedrijven is het opzeggen van de overeenkomst niet zozeer een probleem, aangezien deze vaak contracten hebben met meerdere providers. Valt er één tijdelijk weg, dan maken ze gebruik van het netwerk van de ander.

Klanten die echter zijn aangesloten bij één provider, in dit geval Cogent of Level 3, hebben echter problemen met hun verbinding. Tevens zijn sommige websites niet bereikbaar. "Medewerkers die inbellen, kunnen hun mail niet ophalen", verzucht Steve Bernard, klant van Cogent.

Volgens Level 3 stuurt Cogent teveel data over zijn netwerk. Bij een peering-overeenkomst is het in principe de bedoeling dat beide partijen evenveel data over elkaars netwerk sturen, zodat de deal voor beide partijen gunstig is. "De partij die de meeste data verwerkt heeft het nadeel. Feitelijk leveren we gratis capaciteit", zegt Jennifer Daumler van Level 3.

Prijsbeleid

Volgens Cogent zit er meer achter. Directeur Dave Schaeffer: "Level 3 wil dat wij onze prijzen omhoog gooien. Ons prijsbeleid en ons marktaandeel is hen een doorn in het oog." Schaeffer vindt de situatie erg vervelend, 'maar er is niets wat wij kunnen doen'. Voor Level 3-klanten die nu lijden onder het probleem biedt Cogent gratis een jaar breedbandinternet aan, om zo klanten te doen overstappen.

Het is niet de eerste keer dat Cogent een peering-probleem heeft. Eerder had het bedrijf soortgelijke ruzies met America Online (AOL) en France Telecom.

Het einde van de peering-overeenkomst is duidelijk terug te zien in het Internet Health Report. Deze houdt de gezondheid van de infrastructuur in de gaten. De connectie tussen Level 3 en Cogent staat op rood.