Het project Marine Corps' Global Combat Support System is gestart in 2003 met een begroot budget van 126 miljoen dollar en zou volledig operationeel zijn in 2009. Nu, drie jaar later dan die opleverdatum zijn de kosten opgelopen tot 1,1 miljard dollar en is er gemakshalve maar geen nieuwe opleverdatum meer vastgesteld.

IT-projecten bij het Amerikaanse ministerie van Defensie lopen uit op een drama. Ze lopen jaren uit en kosten veel meer dan begroot, zegt het Amerikaanse Government Accountability Office, dat de status van ERP-projecten binnen het ministerie van Defensie in kaart heeft gebracht.

Moeilijk te gebruiken in slagveldsituatie

Het IT-project voor het Korps Mariniers heeft zowel budget als tijdslimiet overschreden doordat het moeilijker bleek te zijn een technische oplossing te ontwikkelen die gebruikt moet worden in een slagveldsituatie. Daarbij kwam ook nog eens dat gedurende de ontwikkeltijd het beleid binnen het ministerie veranderde waardoor er meer eisen werden gesteld aan het te ontwikkelen systeem, zo schrijft de waakhond in het rapport.

Een ander project dat uit de bocht is gevlogen is het Navy Enterprise Resource Planning System. Ook dat is gestart in 2003 met als gepland afrondingsjaar 2011. De ingebruikname staat nu op de agenda voor augustus 2013 en de kosten zijn opgelopen van 1,9 miljard naar 2,7 miljard dollar. Ook daar zijn onder meer aanvullende voorwaarden mede debet aan.

Project voor luchtmacht vijf jaar uitgelopen

Het Air Force Expeditionary Combat Support System dat als bedoeling heeft meer dan 200 oude systemen te vervangen, zou dit jaar al in gebruik worden genomen, maar dat is opgeschoven naar september 2017. De geplande kosten zijn gestegen van 3 miljard naar 5,2 miljard dollar.

Volgens experts is het opvallend dat de meeste projecten die uit de hand lopen meer dan vijf jaar geleden zijn gestart. Dat zou kunnen komen doordat er niet goed is nagedacht over het regelmatig uitvoeren van audits op het verloop van die projecten. Wel is er algemene overeenstemming dat vertragingen en budgetoverschrijdingen “normaal" zijn in dit soort complexe trajecten.