Dit komt naar voren uit recent wereldwijd onderzoek van Ontrack Data Recovery. Zo'n driekwart van de ondervraagden gaf aan dat ze eerst zouden proberen een probleem zelf op te lossen met software of door hun computer te herstarten of af te koppelen. De meest agressieve reacties op dataverlies werden gevonden in Engeland, waar 33 procent van de geïnterviewde werknemers tegen hun computer schreeuwt wanneer de computer crasht. In Nederland is dat 31 procent, terwijl 23 procent in paniek raakt of in huilen uitbarst. Amerikanen accepteren dataverlies wat gemakkelijker – 38 procent van de Amerikaanse computergebruikers zucht slechts diep wanneer hun computer storingen begint te vertonen. "Terwijl de resultaten grappige beelden opwekken van gebruikers die tegen hun gecrashte computer schreeuwen, is het een zorgwekkend gegeven dat in 90 procent van de gevallen de it-afdeling niet de eerste is die wordt gebeld bij computerproblemen", stelt Adrian Palmer, managing director bij Ontrack Data Recovery. Dataverlies moet volgens hem worden behandeld als een noodgeval, want pogingen van onervaren computergebruikers om it-problemen zelf op te lossen zal alleen maar meer schade toebrengen aan verloren bestanden, en kan er zelfs voor zorgen dat ze helemaal niet meer terug te halen zijn, aldus Palmer. Ontrack is zelf specialist in data-recovery-diensten.