Sinds vanmorgen vroeg kampt vliegtuigmaatschappij KLM met een IT-storing op Schiphol. Hierdoor hebben al diverse vluchten vertraging opgelopen en is onder meer het online inchecken en vluchten omboeken voor passagiers niet mogelijk.

Woordvoerster Ellen van Ginkel laat Webwereld weten dat nog altijd niet duidelijk is wat de oorzaak is van de storing, maar dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing.

Uur tot anderhalf uur vertraging

De huidige vertraagde KLM-vluchten hebben een direct verband met de computerstoring die vanmorgen vroeg begonnen is. Een deel van de vluchten kent op dit moment een vertraging van ongeveer 60 tot 90 minuten. Op de vraag om hoeveel vluchten het exact gaat, kon de woordvoerster op dit moment nog geen antwoord geven.

Van Ginkel: “We roepen passagiers op om zich bij problemen te wenden tot Facebook en de KLM-Twitter. Daar kunnen zij hulp krijgen bij het omboeken van vluchten, online inchecken en is ook overige informatie verkrijgbaar. We doen er momenteel alles aan om de problemen te verhelpen."

Update 13.27: KLM heeft de storing rond 12.00 vanmiddag opgelost. Woordvoerster Van Ginkel laat weten dat er vanmorgen vroeg problemen zijn ontstaan bij een geplande update van het computersysteem. Technische details daarvan zijn nog niet aan het licht gebracht.

De woordvoerster laat verder weten dat zowel veel Europese als intercontinentale vluchten hinder hebben ondervonden van de storing. De luchtvaartmaatschappij laat ook via Twitter weten dat de storing achter de rug is. Toch kunnen de problemen van vanmorgen deze middag nog voor vertragingen van vluchten zorgen.