Dit meldt CNet op basis van twee bronnen die 'dicht bij de onderhandelingen' zitten. De deal zou de prijzen van liedjes opbreken in drie verschillende categorie├źn. Hits, gewone liedjes (wel recent maar geen hit) en oudere liedjes uit het archief.

Apple biedt al meer dan een jaar DRM-loze muziek van EMI, maar deze platenmaatschappij heeft een marktaandeel van minder dan tien procent van de verkochte muziek in de VS. Met de nieuwe afspraken wordt de DRM-vrije bibliotheek van iTunes uitgebreid met muziek van Sony BMG, Universal en Warner Music.

Mobiel downloaden

De muzieklabels zouden ook afspraken hebben gemaakt over downloads via mobiele netwerken. iPhone-gebruikers zijn dan in staat om zonder hulp van wifi muziek te downloaden. Volgens de bronnen is de deal vorige week gesloten en wordt hij waarschijnlijk bekendgemaakt tijdens de Macworld Expo in San Francisco vanavond.

Veel iTunes-gebruikers geven DRM-vrije muziek de voorkeur en hebben dan ook veelvuldig verzocht de kopieerbeveiliging op te heffen. Het enthousiasme over het verdwijnen van DRM zou flink getemperd kunnen worden door de prijzen van de hits. Populaire nummers zullen waarschijnlijk duurder worden. Apple hanteert tot nog toe een vast bedrag voor vrijwel alle nummers, tot ongenoegen van de grote labels.

Prijsvariatie

Muziek uit het archief zou 79 cent per numer gaan kosten. Sommige hits zullen duurder worden dan 99 cent, maar ook die nummers zullen uiteindelijk in prijs dalen naar 79 cent, aldus een insider. De afgelopen vijf jaar heeft Apple zijn tarieven niet verhoogd. Een nummer van 99 cent uit 2002 zou nu 1,17 moeten kosten volgens de Consumer Price Index.

Niet alleen nieuwe muziek zal zonder kopieerbeveiliging te koop zijn. Apple zal samen met de labels de DRM van al aanwezige catalogus in de iTunes Store gaan verwijderen. De miljarden reeds gekochte songs kunnen via iTunes voor dertig cent per song DRM-vrij worden gemaakt.

UPDATE: Phil Schiller, marketing manager van Apple die zojuist de keynote op Macworld hield in plaats van Steve Jobs, bevestigt de overeenkomst met de labels en de veranderingen in de iTunes muziekwinkel.