Dat stelt ict-bedrijf Sogeti in een nieuw onderzoek, meldt het ANP zaterdag. Het bedrag van 1,6 miljard euro per jaar geldt voor zowel overheden en bedrijven als consumenten samen.

De schade gaat bijvoorbeeld bij om storingen waardoor webwinkels geen bestellingen kunnen verwerken, of door softwarefouten waardoor het werk komt stil te liggen. Het bedrag is geschat na een peiling bij 150 it'ers bij bedrijven, instellingen en de overheid, en meer dan 300 consumenten. Het aantal uren dat werk stillag is vervolgens vermenigvuldigd met de normale economische verdiensten.

Webshops

Volgens het Sogeti-rapport kunnen webwinkeliers flink de dupe worden van ict-falen. Bijna 1 op de 3 ondervraagde consumenten heeft afgelopen jaar minstens een keer een product op het laatste moment toch bij een andere webshop gekocht, vanwege een foutmelding of storing tijdens het afrekenen. Daardoor zou 514 miljoen euro bij een andere webwinkel zijn besteed.

ICT-projecten overheid

Een parlementaire onderzoekscommissie commissie onder leiding van VVD-Kamerlid Ton Elias concludeerde onlangs dat er bij nieuwe ict-projecten van overheden jaarlijks tussen de 1 en 5 miljard euro wordt verspild. In dat onderzoek is schade door fouten en falende huidige systemen en software niet geteld.