Jaha is een initiatief van Nico Kreuning, voormalig commercieel directeur van Radio 538.

De nieuwe online muziekdienst biedt toegang tot 1,5 miljoen muzieknummers. Bij een halfjaarabonnement betalen abonnees 8,95 euro per maand. De dienst vereist nu nog internet en computer, maar in de toekomst hoopt Jaha ook een versie voor mobiele telefoons te onthullen.

De dienst laat gebruikers op een nieuwe manier naar muziek luisteren, zegt Kreuning tegenover Webwereld. "Mensen beseffen nog niet zo goed wat het is." Omdat de dienst een bijna onbeperkt aanbod biedt, is hij erg geschikt om oude liedjes terug te luisteren of nieuwe muziekstromingen te ontdekken. "We moeten ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen het echt actief gaan gebruiken. Het is iets dat je moet uitproberen."

Windows Media DRM

Jaha gebruikt de Windows Media digital rights management technologie. Abonnees kunnen de muziek daarom ook alleen op apparaten afspelen die deelnemen aan Microsofts Plays for sure programma. Naast mp3 spelers horen daar ook zogenaamde media adapters bij die de muziek op de stereo in de woonkamer kunnen afspelen. Jaha-muziek ondersteunt geen iPods.

Bij vergelijkbare diensten in Amerika was het vroeger aantrekkelijk om een mp3-speler vol te laden met muziek en vervolgens het abonnement op te zeggen. De gebruiker kon de muziek dan onbeperkt blijven afluisteren. Om dat trucje te voorkomen, moeten gebruikers tegenwoordig hun mp3-speler ten minste eenmaal per maand aan hun computer verbinden.

Download.nl

Ilse Media, uitgever van onder meer Nu.nl en Startpagina, staakte vorig jaar maart juist zijn online muziekdienst Download.nl. "De online muziekmarkt heeft zich niet zo ontwikkeld als in beginsel werd gedacht", verklaarde de uitgever destijds. Afgelopen februari trok Yahoo nog de stekker uit zijn muziekdienst, waarbij klanten werden overgeheveld naar Rhapsody van Real Networks.

Kreuning wijt het mislukken van andere online muziekdiensten aan een gebrek aan focus. "je moet er echt voor gaan. Het moet geen bijproduct zijn. Dat zie je toch wel bij veel succesvolle websites."

Rhapsody telt in Amerika inmiddels ruim 3 miljoen abonnees, die maandelijks 12,99 dollar betalen. Dat komt neer op ongeveer 2 tot 3% van de huishoudens. Kreuning verwacht dat in Nederland een vergelijkbaar percentage haalbaar is, oftewel 150.000 tot 200.000 abonnementen.

Naast Jaha bieden ook Planet en Surf2Music online muziekabonnementen. Daarnaast verwacht Kreuning dat binnenkort ook buitenlandse aanbieders de markt zullen betreden.

De naam Jaha heeft geen bijzondere betekenis, maar is geschikt omdat hij 'lekker kort' is. Het zoontje van Kreuning bracht hem op de gedachte om de dienst naar de lange versie van 'ja' te noemen.