Het aantal mensen online met een desktop-pc lag op 66 miljoen, zo blijkt uit een overheidsstudie. Van deze twee groepen gebruikers hebben 48,6 miljoen zowel een mobiel als een pc om te internetten. Het totale aantal online inwoners komt daarmee in Japan op 85,3 miljoen mensen, aldus het rapport. Dat betekent dat twee op de drie personen online is.

Mobiele internetdiensten zoals Imode van NTT Docomo zijn in Japan erg populair. Er is volgens de overheid tevens een duidelijke verschuiving te zien van e-commerce in Japan. Meer en meer mensen doen hun inkopen via hun mobieltje. In 2005 ging er 6,3 miljard dollar om in mobiele e-commerce in Japan. Een groot deel van die markt bestaat uit de verkoop van ringtones en wallpapers. In 2005 was het voor het eerst dat de mobiele verkoop van andere producten die van ringtones en wallpapers overtrof.

Breedbandverbindingen in Japan nemen ook toe, zowel qua aantallen als qua snelheid. Inmiddels zijn er 23,3 miljoen Japanners met een breedbandverbinding, waarvan 5,5 miljoen een zogenaamde fibre-to-home-verbinding heeft. Dergelijke verbindingen hebben snelheden tot 100Mbps.

Blogs

Mobiele internetters raadplegen internet vaker in vergelijking met pc-gebruikers. 55 Procent van de mobiele internetters surft dagelijks tegenover 44 procent van de pc-gebruikers. Voornaamste bezigheden zijn het checken van e-mail en surfen. Bloggen wordt steeds populairder: in maart 2006 waren er in Japan 8,7 miljoen bloggers. Verder zijn er 7,2 miljoen Japanners die gebruikmaken van een profielensite.