Snel na de release in het thuisland, zal de zaterdag officieel gepresenteerde Xbox ook in Japan op de markt komen. De Amerikaanse site Gamers.com vroeg zich af of Aziaten eigenlijk wel zitten te wachten op een Amerikaanse console. Ze hebben daar immers al keus genoeg en geen enkele buitenlandse spelcomputer is ooit succesvol geweest in het land van de Rijzende Zon. Veel worden er trouwens ook niet naartoe gestuurd; de laatste Amerikaanse console die in Japan werd uitgebracht was de Atari Lynx. En die deed het daar bepaald niet goed. Wil Microsoft van de Xbox werkelijk een wereldwijd succes maken, dan zal het wel degelijk rekening moeten houden met regionale cultuurverschillen. De conclusie van Gamers.com luidt immers dat Japanners best onder de indruk zijn van de technische specificaties, maar dat ze de console in zijn huidige vorm gewoon veel te groot vinden. De Japanse site Game Watch confronteerde Microsoft-kopstukken Ed Fries en J. Allert met deze kritiek en werd terechtgewezen met de opmerking dat 'het uiteindelijke design tot stand is gekomen na feedback van 120 families en meer dan 5000 gamers uit de hele wereld'. Niet zeuren dus. Marketing-manager John O'Rourke is wat toegeeflijker in een interview met GameSpot Japan. Hij laat weten dat - hoewel er al veel tijd en research in het ontwerp van de console is gestoken - het best kan zijn dat de Japanse Xbox licht wordt aangepast aan de plaatselijke smaak. Aan een eventuele wijziging van het ontwerp gaat nog wel verder onderzoek vooraf, aldus O'Rourke.