In een interview met CBS MarketWatch liet Robert Bach, senior vice-president van Microsoft's gamedivisie, doorschemeren wat de prijsstrategie voor de Xbox in Japan zal gaan inhouden. Het prijsniveau voor de VS en Europa laten zich dan ook raden. Over het algemeen wordt aangenomen dat het uiteindelijke prijskaartje voor Microsoft's console tijdens de grote E3-beurs in Las Vegas officieel bekend wordt gemaakt. CBS MarketWatch publiceerde afgelopen weekend echter een rapport waarin Bach zich belangrijke details over de te volgen strategie laat vallen. Hij geeft onder meer aan dat Microsoft na uitgebreid onderzoek tot de conclusie is gekomen dat de Japanse Xbox eigenlijk niet meer mag kosten dan 39.000 yen, omgerekend zo'n 315 Amerikaanse dollars. Te verwachten valt dan ook dat het bedrijf uit Redmond die grens als de maximale zal handhaven, te meer omdat Sony haar PlayStation 2 in dezelfde markt voor een ruwe 1.000 yen meer verkoopt. Bach steekt verderop in het interview niet onder banken of stoelen dat Sony als grootste concurrent wordt gezien, zeker in Japan - waar het bedrijf verreweg het machtigst is. Het is dan ook niet vreemd dat Microsoft de tijd wil nemen om die markt te bestormen. Tussen de Amerikaanse lancering van de Xbox en de Japanse is namelijk een periode van 3 tot 4 weken ingelast, die een soepel verloop van de logistiek moet garanderen. Volgens Bach zullen zowel de Amerikaanse als de Japanse fans nog voor de komende Kerstdagen over het apparaat kunnen beschikken. De Europese markt moet zoals bekend iets meer geduld hebben. Vooralsnog staat een lancering hier voor begin 2002 op de planning. Uitgaande van de prijzen die Sony voor haar PlayStation 2 rekent kunnen we er van uitgaan dat Microsoft's Xbox voor een ruime 1.000 gulden (of tegen die tijd een kleine 500 Euro) in Nederland te koop zal zijn.