Nieuwe klanten voor de ADSL-dienst krijgen van de provider een Nintendo Wii kado. "Dat past in het grotere concept van wie jarig is trakteert," zegt woordvoerder Niels Huijbregts tegenover Webwereld. Het bedrijf belooft ook trouwe klanten binnenkort met iets te verrassen.

Dienstverlening verbeteren

Toch blijft het niet bij trakteren alleen. Het bedrijf zal de openingstijden van de helpdesk verruimen en rekruteert een eigen leger aan monteurs om bij grotere problemen de klant thuis te helpen.

De betere dienstverlening is erop gericht de provider weer te laten groeien. "We zien dat het aantal klanten over de laatste kwartalen is afgenomen tot zo'n 280.000", vertelt Huijbregts. "Ooit hadden we meer dan 300.000 abonnees. Er was een tijd dat het echt vanzelf ging, maar die lijkt definitief voorbij."

Hackersmentaliteit

In 1993 besloot de hackersgemeenschap Hack-Tic als project internet aan de burger aan te bieden. Het successvolle experiment kreeg de naam XS4ALL en werd al snel omgevormd tot een bedrijf.

"Sindsdien is er veel veranderd. In die periode kregen medewerkers nog 25 gulden om zelf een bureau te kopen", verhaalt Huijbregts. "Nu zijn we sinds 1998 onderdeel van KPN en hebben budgetten en jaarrapportages. Gelukkig zijn we nog steeds een groep mensen die gek zijn van internet. Dat is gebleven."

Voor de nieuwe klanten is die hackersmentaliteit niet altijd even belangrijk. Naast de technisch begaafde, internetbetrokken klanten, is er nu ook een grote achterband van klein zakelijke gebruikers. "Die hebben hele andere specifieke eisen, zoals bijvoorbeeld mobiliteit."

Bezorgde luis in de pels

Toch hoopt Huijbregts nog lang veel van de hackerssfeer vast te houden. De provider maakt zich daarbij vooral sterk voor privacybescherming. "Wij zullen bezig blijven alternatieven aan te dragen als overheden digitale communicatie inzet om de eigen burgers in de gaten te houden. Dat staat haaks op de vrijheid waar Nederland zo trots op mag zijn."

Ook richting het moederbedrijf blijft XS4ALL een luis in de pels. Zo wijst de woordvoerder er nog maar even fijntjes op dat zijn bedrijf een andere oplossing voor internetbellen gebruikt dan KPN. "Wij vonden dat gewoon niet goed genoeg."

Tot slot wil de provider nauwe banden met de politiek onderhouden. Huijbregts maakt zich met collega's vooral sappel om mensen in Brussel en Den Haag die de technologie zien als oplossing voor alle problemen. De onderneming staat samen met andere providers zeer kritisch tegenover het kinderpornofilter en de bewaarplicht verkeersgegevens.

Ze vergeten bij dit soort bewegingen dat ook technologie problemen met zich meebrengt", verzucht hij. "Het valt toch wel op dat mensen die technologie begrijpen en omhelzen het meest terughoudend zijn. Dat zouden niet-kenners zich toch eens moeten aantrekken."