Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat het opzeggen of afmelden van een online account onnodig moeilijk wordt gemaakt. Informatie om online op te zeggen wordt vaak diep weggestopt op de site en als deze informatie al vindbaar is, wordt er veelal aangestuurd op telefonisch contact.

Een op de drie onderzochte bedrijven werkt op deze manier en het zijn vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen die het gebruikers lastig maken om op te zeggen. Ook webshops hebben er een handje van. “Sommige webwinkels zitten klanten dwars bij het verwijderen van hun (gratis) account. Zo moeten klanten van Blokker en Fonq een e-mail sturen als zij hun account willen laten verwijderen. Maar deze procedure is haast onvindbaar doordat ze is weggestopt in de privacyverklaring,” aldus Joyce Donat van de consumentenbond.

De organisatie heeft 125 bedrijven onder de loep genomen en na het onderzoek pasten 10 bedrijven hun website direct aan. Het overgrote deel wuifde de resultaten vooral weg met smoesjes als dat klanten het prettiger vinden om te bellen of dat zij nooit klachten hebben gekregen over de opzegprocedure.

Niet allemaal slecht

Overigens is het niet allemaal kommer en kwel. “Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen klantomgeving. Hetzelfde geldt voor streamingdiensten, zoals Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites,” schrijft Donat.

De consumentenbond raadt gebruikers aan om per e-mail op te zeggen, ook als de desbetreffende site dat niet als mogelijkheid geeft.