In 1995 besloot Namco, een gameontwikkelaar, om de laadschermen van z'n games wat op te leuken. Dit deden de makers door, tijdens het laden, gebruikers een oude game voor te schotelen. Deze game was volledig speelbaar en dat maakte de lange laadtijden een stuk dragelijker. De gameontwikkelaar patenteerde het idee en zorgde ervoor dat andere ontwikkelaars deze techniek alleen konden toepassen als er een licentie zou worden afgenomen bij Namco.

Patent verlopen

Vorige week is het twintig jaar oude patent verlopen, wat de deur wagenwijd open zet voor ontwikkelaars om de techniek toe te passen op hun eigen producten zonder meteen in aanraking te komen met Namco's advocaten. Sommige ontwikkelaars zijn hier zo enthousiast over geworden dat ze er een evenement aan hebben gewijd genaamd: Loading screen Jam. Op dit evenement kunnen ontwikkelaars bij elkaar komen om spelletjes te maken speciaal voor laadschermen.

Tegelijkertijd wordt het evenement ook gebruikt om kritiek te uiten op de huidige patentencultuur. Het is in het verleden vaker voorgekomen dat algemene, simpele, en zelfs al in gebruik zijnde ideeën en technieken door een bedrijf worden gepatenteerd waardoor de rest van de wereld diep in de buidel moet tasten om deze te mogen toepassen.