Het idee is dat mensen in buitengebieden met een slecht bereik - of opkomende landen - advertenties voor de neus krijgen die weinig bandbreedte nodig hebben. Maar mensen die een sterke 4G verbinding hebben, kunnen dus ook advertenties krijgen waar meer data voor nodig is. Goed nieuws dus voor alle 4G-gebruikers onder ons met een datalimiet van 500 MB.

Voor het hele advertentienetwerk

De nieuwe techniek om advertenties uit te leveren werkt met alle advertentieafdelingen, inclusief de vermaledijde autoplay-reclames. Advertising Age meldt dat Facebook advertentiewinsten haalt in de VS en Europa, maar dat er nog veel te winnen valt in landen als India en Thailand. Reclameboeren kunnen met de bandbreedtetechniek hun advertenties beter op de bandbreedte van gebruikers afstemmen.

Volgens een woordvoerster van Facebook is de bandbreedte-checkende feature voor adverteerders op het hele platform te gebruiken, inclusief de third party-apps. Reminder voor Facebook-gebruikers: autoplay zet je uit onder 'Instellingen > Video's > Video's automatisch afspelen' in de webinterface. Voor de app moet je het apart doen, maar wie gebruikt er nou die app?