Tot nu toe krijgen wearables weinig voet aan de grond, maar marktonderzoeker IDC verwacht dat het tij gaat keren. Vorig jaar werden 19,6 miljoen wearables verscheept (hopelijk werden daar ook nog wat van verkocht, in tegenstelling tot een zeker high-profile device een jaar eerder) en dat aantal zal in 2019 oplopen naar 126,1 miljoen apparaten.

Van slimme sok naar high-end

Die groei komt volgens de onderzoekers door meer aandacht voor deze producten en dat is vooral te danken aan de komst van de Apple Watch. Tachtig procent van deze toekomstige wearables zullen aan de pols zitten, in de vorm van armbanden en horloges. Maar ook slimme kleding zal een marktaandeel van zo'n 5 procent vertegenwoordigen in 2019, zodat je sokken je voortaan kunnen waarschuwen wanneer je voeten precies beginnen te stinken.

Wearables groeien nu vooral dankzij fitness-wearables, zoals de Fitbit en soortgelijke Quantified Self-meters. Deze worden steeds goedkoper om te produceren, zodat OEM's ze bundelen met smartphones, wat leidt tot grotere adoptie van deze apparaten.

Ondertussen verschijnen er duurdere wearables die meer features hebben. Consumenten die enthousiast zijn geworden van hun smartphone-freebie en snakken naar meer informatie over hun stappen en calorie├źn, zullen daarom sneller overstappen op een high-end wearable, zo luidt de hypothese.