Squire Support Group doet het systeembeheer van grote branchorganisaties, verzekeraars, advocatenkantoren tot schildersbedrijven. Gemiddeld zit Jochem op netwerken met zo’n 50 tot 60 gebruikers.

Favoriete tool

BartPE CD, een live Windows cd met allerlei beheertools er al in.

Software

“We gebruiken vooral Windows Server en desktopomgevingen, met alles wat daar bij hoort. Voor hardware kloppen we aan bij HP, Dell en Cisco. Voor de beveiliging raden we de laatste tijd Symantec aan. Dat is misschien niet het allerbeste qua performance, maar we hebben er het meeste grip op. Het liefste willen we uniformiteit. Uniformiteit is sowieso ons credo. Dat maakt het beheer een stuk makkelijker en goedkoper. Maar als een klant bijvoorbeeld Norton 2009 op zijn clients heeft staan en daar licenties voor heeft betaald, dan willen we die niet op kosten jagen. Pas aan het eind van het jaar adviseren we iets anders. Norton is wel goed, maar het vreet performance.

Als spamfilter gebruiken we Symantec Premium Antispam en McAfee Spamkiller, maar de laatste tijd ook steeds vaker Barracuda. Dat is erg goed. En nog belangrijker: het is goed te beheren. We hebben er weer grip op. Als bedrijven nog met losse spamfiltertjes werken, dan halen we die direct weg en zetten ze op de centrale server. Hoe centraler het staat, hoe makkelijker het is te beheren Hoe makkelijker te beheren, hoe minder uren en hoe lager de kosten.”

Vreemde situatie

“Het vreemdste wat ik heb meegemaakt was de server in de keuken onder een lekkende gootsteen. Zo’n server maakt veel lawaai en het was de enige plek in het bedrijf waar mensen zich er niet aan stoorden. We grijpen niet altijd helemaal in, want het gaat toch om netwerken van de klant zelf, maar in dit geval hebben we het wel gedaan. Een server met een lekkende kraan erboven is vragen om moeilijkheden.

Een andere vreemde situatie die we wel eens meemaken is dat bedrijven bij een ISP een consumentenlijntje hebben. Dan kan het zomaar gebeuren dat die ISP je een ander IP-nummer toewijst, of zelfs dat het hele abonnement wordt afgeschaft. Dan ligt het hele bedrijf er uit. Zie dat maar eens recht te trekken met een consumentencontract.”

Paniek

“De grootste paniek breekt toch uit als de mailservers er uitliggen. Als de dataserver plat ligt, dan kunnen mensen daar nog wel mee leven, maar zonder e-mail is er geen omzet. Dat is de communicatie met de buitenwereld. Ze besteden er het minste geld aan, maar als het niet werkt is het paniek.”

Backup

“Op backups moeten we altijd erg hameren. Maar toch is het vrij eenvoudig om mensen ervan te doordringen dat het moet. Mensen begrijpen vaak niet helemaal hoe het werkt. Ze denken er niet in mee. Maar als we ze dan vertellen wat er kan gebeuren als ze doorgaan op de manier waarop ze het nu doen, dan zeggen ze: ‘Oja? Dan gaan we het vanaf nu anders doen’

Veel moeilijker gaat dat men opschonen van e-mail en dataopslag. Mensen verwachten dat schijfruimte niks kost tegenwoordig. Bij de Aldi krijg je het bijna voor niks. Maar op servers werkt dat toch anders. Schijfruimte is duur en dat krijg je de mensen bijna niet aan het verstand gebracht. Bij e-mail kun je nog een limiet instellen, maar voor data werkt dat niet goed. Daarbij krijgt de gebruiker geen duidelijke boodschap als zijn ruimte op is. Hij kan dan zijn file gewoon niet meer opslaan en als dat gebeurt gaan ze ons weer bellen. Het hindert de gebruiker en dat willen we niet.”

Personeel

“Bij ons werken ongeveer 50 man. Het is moeilijk om aan goed personeel te komen. Mensen moeten in ons bedrijf passen. Bij ons is uniformiteit de basis en daar hebben we succes mee. Maar nieuwe medewerkers willen zich daar niet altijd in schikken. Als ze van alles willen aanrommelen dan vallen ze al snel af. Passen ze wel, dan leiden we ze met alle plezier zelf op.”

Bron: Techworld