Dat maakten beide partijen donderdag bekend. Het bedrag dat met deze investering is gemoeid is niet bekend gemaakt. Central Point is naar eigen zeggen één van de grootste en snelst groeiende online aanbieders van computerproducten in Nederland. Het bedrijf biedt consumenten, overheid en bedrijven meer dan 230.000 artikelen van bijna 1.000 merkfabrikanten.

'Totaaloplossing voor mkb'

Vorig jaar haalde Central Point zo'n 29 miljoen euro omzet. Het jaar daarvoor was dat nog ongeveer 19 miljoen, dus de groei zit er flink in, zo vertelt Brian Speelman, medeoprichter van Central Point, aan Webwereld.

Tachtig procent van de omzet haalt het bedrijf uit zakelijke klanten, waarvan de meerderheid mkb. Volgens Speelman onderscheidt het bedrijf zich doordat het een uitgebreide one-stop-shop is voor alles wat met computers, randapparatuur en kantoorartikelen te maken heeft. Speelman wil samen met Van den Ende en Deitmers 'uitgroeien tot de marktleider in ons segment'.

Nog geen expansie

Concrete expansieplannen voor het buitenland heeft de computerverkoper momenteel niet, zo meldt Speelman desgevraagd. Uiteraard heeft het bedrijf wel een aantal belangrijke Europese CentralPoint-domeinnamen geclaimd, waaronder .eu, .de en .fr. Voor een buitenlandse uitbreiding essentieel, vooral omdat CentralPoint bij het belangrijke .com domein achter het net heeft gevist.

Van den Ende en Deitmers zijn al enkele jaren actief met een investeringsfonds dat zich richt op content, platforms, e-commerce en ict-services in de sectoren telecom, televisie, media, entertainment, gaming en internet.

Lang leve de long tail

In het hoofdfonds, het Cross Media Fund, zit momenteel 150 miljoen euro, zo zegt Hubert Deitmers in een toelichting aan Webwereld. In het e-commerce portfolio zitten nu drie bedrijven: Central point, Accepté en Albumprinter, dat vanochtend ook in het nieuws was.

Volgens Deitmers is Central Point is 'uniek gepositioneerd' in een snelgroeiend marktsegment. "Bedrijven en consumenten kopen steeds meer producten online. Op basis van de 'long tail' gedachte speelt Central Point fantastisch in op deze trend."

Onlangs maakte het investeringsvehikel van mediamagnaat Van den Ende ook bekend dat het een substantieel aandeel had genomen in de succesvolle Nederlandse profielensite Hyves.