Goldman, Sachs & Co, Harris Interactive en Nielsen/NetRatings maken dinsdag in een nieuw onderzoek melding van een florissante groei van de online bestedingen in de VS. In de tweede week van december gaven zij in totaal 2,95 miljard dollar uit via webwinkels, exclusief reizen. Dit is volgens de onderzoekers een stijging van 48 procent in vergelijking met 2002. De totale online uitgaven (alweer zonder reizen) in het feesdagenseizoen komen hiermee uit op 13 miljard dollar. In vergelijking met het vorig jaar betekent dit een stijging van 46 procent. "Dit seizoen zien we een voortgaande trend van consumenten die hebben besloten dat online shopping het helemaal is", zo zegt Lori Iventosch-James van Harris Interactive. Zij zouden met name het vermijden van de gigantische rijen voor de traditionele winkels als voordeel zien. Vooral producten als video en dvd's, consumentenelektronica, games en boeken zijn erg populair bij het webwinkelen. Bij video/dvd was de stijging zelfs 89 procent ten opzichte van het vorig jaar.