De staat New York heeft Apple gevraagd om het ontwerp van de Iphone zo aan te passen dat consumenten de batterij zelf kunnen vervangen. Nu kan de batterij alleen door Apple worden vervangen tegen een vergoeding van 79 dollar.

"Apple moet zijn voorwaarden aanpassen en lagere kosten berekenen voor reparaties aan de batterij", eist Mindy Bockstein, voorzitter van de New Yorkse raad voor consumentenbescherming, in een brief aan Apple-baas Steve Jobs.

"Een high-end mobiele telefoon moet geen low-end klantenservice hebben", aldus Bockstein. Ze eist bovendien dat Apple op zijn site en in zijn winkels duidelijker communiceert over de contractvoorwaarden.

De klacht in de staat New York is hetzelfde als aan de aanklacht die vorige week donderdag werd ingediend bij de rechtbank in Chicago. Advocaten uit de staat Illinois hebben een class action-rechtszaak aangespannen over de batterij.

Volgens de aanklacht proberen Apple en AT&T de kosten te verhullen, die klanten voor het vervangen van de batterij moeten betalen. Bovendien zullen gebruikers jaarlijks deze kosten moeten betalen omdat de batterij ongeveer driehonderd keer opgeladen kan worden.

Volgens Apple gaat een batterij veel langer dan een jaar mee en is de capaciteit na driehonderd keer opladen nog steeds 80 procent.