Het grote Google krijgt nu namelijk de nummers twee en drie naast zich als nieuw machtsblok. Voor de concurrentiestrijd tegen Google kan dit een goede ontwikkeling zijn, maar voor de zoekmachinemarkt - en bijbehorende advertenties - is dit juist een vergaande consolidatie. Woordvoerders van de Amerikaanse overheid hebben aan onder meer de Wall Street Journal al laten weten dat zij de samenwerking tussen Microsoft en Yahoo kritisch zullen bekijken.

Marktverarming

De Europese Commissie doet nog geen uitspraken over een eventuele antitrustkeuring. Woordvoerders stellen dat de antitrusttak van de EC nog niet op de hoogte is van de details van de nu gesloten samenwerking.

In het kader van die deal laat Yahoo de eigen zoektechnologie varen om voortaan de Bing-zoekmachine van Microsoft te gebruiken. In antitrusttermen kan dit dus neerkomen op het uitkopen van de nummer twee door de nummer drie. Er is geen formeel samengaan van bedrijven, maar wel een versmelting op technologisch vlak.

Daarnaast werkt Yahoo voortaan als advertentieverkoper voor Microsoft, waarvoor eerstgenoemde een flink percentage krijgt van de opbrengsten van de advertenties, die op zowel het eigen portal als op Microsofts Bing komen te staan. Ook dit kan gezien worden als een vorm van marktverarming, ofwel vermindering van de concurrentie. Door de regering-Obama benoemde topmensen bij het Amerikaanse ministerie van Justitie hebben eerder al aangekondigd zowel de technologie- als de internetindustrie grondiger door te lichten op antitrustoverwegingen.

'Geen gevaar Google'

Ondertussen menen analisten dat de samenwerking tussen Microsoft en Yahoo geen gevaar vormt voor Google. De alliantie is namelijk noch onverwacht, noch opzienbarend, stelt analist Karsten Weide van onderzoeksbureau IDC tegenover. Computerworld, Google zou er als marktleider aan gewend zijn dat andere ondernemingen er op uit zijn het bedrijf neer te halen, ook als dat zwaargewichten als Microsoft en Yahoo zijn. "Sommige mensen stellen dat Google zich nu zorgen moet maken, maar het is niet zo dat deze deal de wereld verandert of alles op z'n kop zet. Dit geeft Microsoft en Yahoo wel een betere concurrentiepositie, maar zij zullen Google niet van de troon stoten", aldus Weide.

Na anderhalf jaar

De deal tussen Microsoft en Yahoo is gisteren bekendgemaakt na weken van geruchten. In totaal is er zo'n anderhalf jaar gedaan om de deal tot stand te brengen. Eerst zochten de twee bedrijven toenadering, toen hield Microsoft aan, waarna het uit was op een volledige overname van Yahoo, wat de toenmalige ceo Jerry Yang weigerde, waarna er nog veel is 'geflirt' tussen de twee ondernemingen.