De Consumentenbond nam het WebTrader-keurmerk op 13 november af. Keekaboo informeerde de bond niet op tijd over de uitkomst van het opgelegde interne onderzoek. De ansichtkaartensite heeft alsnog schriftelijk haar standpunt bij de belangenorganisatie ingediend, en onderneemt een poging het keurmerk terug op de site te krijgen.

"We hebben te weinig tijd gekregen om ons klantenbestand helemaal door te nemen", aldus de CEO van Keekaboo Patrick van Zandvoort. "Ons bestand telt 200.000 namen, en een groot aantal mensen dat twee e-mailadressen heeft geregistreerd."

"In veel gevallen wil men op het ene adres geen reclame ontvangen, en op het andere wel. Aangezien we voorheen nog nooit onze database zo grondig hebben moeten doornemen, was er teveel tijd nodig om precies na te gaan wat er gebeurd is", zo zegt hij.

De CEO betreurt het verlies van het Consumentenbond-keurmerk. "Ik heb het WebTrader-logo altijd toegejuicht. Bovendien heeft Keekaboo altijd getracht de regels zo zorgvuldig mogelijk na te leven. Het is jammer dat we het kwijtraken omdat er één keer iets fout gaat", zo stelt Van Zandvoort. Dit is opvallend gezien de mening van de COO van Keekaboo Joost van Straaten. In een gesprek met WebWereld liet hij weten 'van het logo af te willen'.

WebWereld berichtte eind oktober dat de ansichtkaartensite haar klantenbestand liet gebruiken door mediabureau First Impressions. Dit is volgens de code van het keurmerk uitdrukkelijk verboden. First Impressions stuurde mail naar de geregistreerde Keekaboo-klanten, zelfs aan degenen die expliciet aangegeven hadden dat niet te willen. Keekaboo bleek tevens geen duidelijk privacystatement op de pagina te hebben. De Consumentenbond ondernam hierop actie tegen de ansichtkaartensite.

Van Zandvoort probeert met een aantal wijzigingen het keurmerk terug te krijgen. "Ten eerste zijn alle mailings door First Impressions tot nader orde opgeschort. Ook is een duidelijkere vermelding van de leveringstermijnen en adresgegevens aan de site toegevoegd." Op dit punt had de belangenorganisatie kritiek op de online kaartenwinkel. "Bovendien nodigen we de Consumentenbond uit ons interne bevindingen over de vermeende dataverstrekking te onderzoeken", zegt de CEO.

Van Zandvoort verwacht het WebTrader-logo binnen enkele maanden weer op de site te mogen zetten. "Wij hebben altijd zuiver gehandeld en zien de bevindingen van de Consumentenbond dan ook optimistisch tegemoet."