Dit blijkt uit cijfers van het Engelse Strategy Analytics. Eind 2002 waren er in totaal 12 miljoen Europeanen met een breedbandverbinding, oftewel 7,5 procent van de huishoudens. Er kwamen maar liefst 6,3 miljoen nieuwe breedbandabonnees bij. Dit jaar zal dat met nog eens 7,2 miljoen groeien, waarmee het aantal Europese huishoudens dat beschikking heeft over breedband op ruim 19 miljoen komt. Vorig jaar koos 76,1 procent van de nieuwe klanten voor adsl en 22,6 procent voor kabel. Dit jaar zal kabel echter weer terrein winnen, zo denkt het onderzoeksbureau. Van de nieuwe klanten kiest namelijk 25 procent voor kabel en 71 procent voor adsl. Dit is te danken aan de prestatieverbeteringen bij kabel. Ook de komende jaren zullen adsl en kabel blijven domineren. Slechts een klein percentage kiest voor alternatieven zoals satelliet, stopcontact of draadloos. Nederland doet het goed binnen Europa en bezet na België en Denemarken de derde plek. In ons land heeft 13,7 procent van de huishoudens breedband. Dit hoge percentage is volgens Strategy Analytics het gevolg van de grote concurrentie tussen kabel- en adsl-aanbieders. Helemaal onderaan de lijst bungelt Griekenland met 0,0 procent breedbandabonnees.