De 140 arbeidsplaatsen worden boventallig als gevolg van de verdere concentratie van activiteiten. Diezelfde concentratie creëert overigens ook 220 nieuwe arbeidsplaatsen, aldus UPC donderdag. "We willen hiermee vooral onze klantenservice verbeteren", legt Mark Zellenrath, woordvoerder van UPC Nederland, uit. "We laten onze huidige structuur met drie regio's vervallen." "De afgelopen jaren zijn we veranderd van acht losse kabelbedrijfjes in een groot bedrijf. We hebben nu bijvoorbeeld één centraal systeem voor de rekeningen, maar de boekhouding zelf werd nog regionaal afgehandeld." In de praktijk leverde dit knelpunten op die UPC door de reorganisatie uit de weg wil ruimen. Ook wil de kabelaar zijn centrale administratiesysteem de komende tijd verder automatiseren. "Het systeem wordt stap voor stap ingevoerd", aldus Zellenrath. Eén van de nieuwe functies wordt het herkennen van klanten die bellen. Deze verificatie kan bijvoorbeeld worden gedaan aan de hand van een vooraf ingetoetst factuurnummer of het telefoonnummer van de klant. "Iemand in het callcenter kan straks direct zien welke klant er belt. Mensen hoeven zich dus niet meer te identificeren. Dat bespaart ons en de klant veel tijd."