Terwijl de uitrol van glasvezel gestaag vordert, menen de kabelbedrijven dat zij de komende jaren nog op rozen zitten in de strijd om de klant. Sinds 2008 domineren kabelaars de breedbandmarkt. Dit gaat vooral ten koste van het steeds meer achterhaalde DSL, maar eigenlijk ook van de infrastructuur van de toekomst: glasvezel.

Activaties nog mijlenver achter

Op het Breedband Congres 2012 woensdag in het Singer Museum te Laren kwam die toekomst ruimschoots aan bod. Want hoewel Fiber To The Home (FTTH) in 2011 een sterke groei kende in het aantal aansluitingen en daarbij zelfs een miljoen woningen bereikte, ligt het aantal abonnees daar ver bij achter. Daardoor wordt een groot deel van de aansluitingen niet gebruikt.

Telecompaper, de organisator van het congres, presenteerde woensdag een update van de breedbandmarkt. Het onderzoeksbureau kwam tot de conclusie dat circa tweederde van de Nederlanders glasvezel als de technologie van de toekomst ziet. Toch lijkt de breedbandmarkt in een trage overgangsfase te zitten, waarbij kabelbedrijven voorlopig de grote winnaars zijn.

Miljoengrens gepasseerd

Volgens CEO Ed Achterberg van Telecompaper doen de kabelbedrijven het anno 2012 nog altijd goed. “Sinds 2008 zien we dat de wind uit een andere hoek waait. DSL daalt sindsdien, terwijl de kabelaars nog altijd blijven groeien. In 2011 zagen we een sterke groei in Fiber To The Home, waarbij de miljoengrens is gepasseerd. Het aantal activaties ligt momenteel op 320.000", aldus Achterberg op het congres.

Daarmee ligt het aandeel van glasvezel in Nederland rond de tien procent. Grote aanjager is KPN, dat bij 215 glasprojecten is betrokken, verdeeld over 143 gemeenten. KPN heeft nu 39 procent van de glasvezelmarkt in handen en is - niet altijd met succes - op zoek naar meer. Bij die zoektocht naar expansie blijkt de NMa nog wel eens een hobbel op de weg.

Geen zorgen bij kabelaars

Vrijwel alle glasvezelkabels (96,2 procent) worden overigens aangelegd door Reggefiber, een joint-venture van investeringsmaatschappij Reggeborgh en KPN. Grote concurrent is inmiddels voormalig dochterbedrijf Eurofiber, dat zich met name richt op de zakelijke- en wholesalemarkt. In zijn strijd tegen KPN bundelde het van origine Brusselse Eurofiber zijn krachten met privévermogensfonds Doughty Hanson & Co.

Alle investeringen ten spijt: de kabelaars maken zich geen enkele zorgen. Mede door slimme marketingtechnieken behouden hoofdrolspelers UPC en Ziggo met gemak hun klanten en zorgen zij zelfs voor nieuwe aanwas. Zo heeft UPC bij de start van dit jaar zijn beste kwartaalomzet ooit gedraaid, mede door de groei met bijna 42.000 nieuwe abonnees. Ziggo verdiende ondanks de afname in tv-abonnees in 2011 maandelijks gemiddeld 37,34 euro aan een klant. Dat was 10 procent meer dan in het jaar ervoor.

'Glasvezel is geen bedreiging'

Uit rondvraag van Webwereld op Breedband 2011 blijkt dat kabelbedrijven zich weinig zorgen maken. Zegsman Erik van Doeselaar van Ziggo ziet de komende jaren geen enkele bedreiging in glasvezel. “De internetsnelheden die we kunnen halen via de kabel zijn toereikend en zullen dat ook de komende jaren zijn. Wij maken overigens bij de backbone ook al gebruik van het glasvezelnetwerk, waarbij alleen de aansluiting naar de meterkast via coax gebeurt. Glasvezel is geen bedreiging, er is nog zoveel uit de kabel te halen."

Gelooft de Nederlandse markt dan niet in glasvezel? Jawel. Zoals genoemd ziet tweederde van de Nederlanders glasvezel als de technologie van de toekomst. Waar het echt om draait is namelijk datasnelheid en de behoefte daaraan. Hoewel glasvezel in de praktijk maximaal 600 Mbps haalt, lieten kleine ambitieuze aanbieders zoals Wisper en Solcon op Breedband 2012 weten dat 1 Gbps nu al haalbaar is. “Wij willen uiteindelijk 15 procent van de glasvezelmarkt in handen krijgen", aldus Theo Goumans van Wisper, dat zich als onafhankelijke glasvezelaanbieder in de markt zet.

Kabelaars rukken verder op

De vraag is of deze snelheden het investeren waard zijn als de klanten wegblijven. Het aansluiten van een FTTH-verbinding kost Reggefiber 1000 euro per woning, waarbij er vanzelfsprekend geen cent verdiend wordt zolang deze niet is geactiveerd. Telecompaper berekende dat in 2016 de grens van 3 miljoen woningen wordt bereikt, waarvan tegen die tijd de helft geactiveerd zal zijn.

Maar het bereiken van die aansluitingen gaat moeizaam. De uitrol van glasvezel loopt nog voortdurend tegen problemen aan en er is discussie over het dure en mogelijk schadelijke graafwerk. Kabelbedrijven vullen het gat totdat bedrijven en ook consumenten op termijn hogere snelheden verlangen.

Dat is iets wat volgens Achterberg wel in de lijn der verwachting ligt: “Er is steeds meer interesse in breedband met 50 Mbps of hoger. Toch is het belangrijkste aspect bij de keuze voor breedband nog altijd betrouwbaarheid. De verbinding moet werken", aldus de CEO op Breedband 2012.

In 2020 moet 50 procent van alle huishoudens aangesloten zijn op supersnel breedband, vindt Eurocommissaris Kroes.

Een overzicht van adviesbureau Scriptel toont aan dat gezien de huidige ontwikkelingen in Nederland deze internetsnelheid probleemloos kan worden gehaald. Klik voor groot