Maxime Verhagen reageert (PDF) hiermee op Kamervragen van Arjan El Fassed (GroenLinks). El Fassed wijst op Wanadoo, dat in 2006 overging in Orange en in 2008 verderging als Online van T-Mobile. Klanten die een e-mailadres van hun provider krijgen, hebben in dit geval vaak moeten wisselen en dat is de Tweede Kamer een doorn in het oog.

Kosteloos doorsturen

Verhagen wil dat klanten geen last hebben van zo'n naamswijziging. “Dit ongemak kan namelijk een overstapdrempel vormen en de marktwerking belemmeren", stelt de minister. Hij vindt dat het doorsturen van e-mails naar het oude adres naar het nieuwe deze overlast beperkt en wil dat telco's deze dienst kosteloos beschikbaar stellen.

Klanten van een aantal providers kunnen gewoon hun oude adres blijven gebruiken. Zo houdt KPN het domein Hetnet in de lucht en is bij UPC Chello nog altijd te gebruiken. Volgens de minister is het in het aangehaalde voorbeeld van Wanadoo-Orange-Online-T-Mobile vanwege merkenkwesties niet mogelijk om de oude naam te blijven gebruiken.

Geen wetswijziging

“In die gevallen zouden klanten ruim de tijd moeten hebben te anticiperen op een nieuwe situatie", stelt Verhagen. Hij schrijft dat klanten van T-Mobile nog jaren na de overname hun oude adressen hebben kunnen gebruiken.

Overigens komt er geen wetswijziging om zo'n doorstuurmaatregel te verplichten. “Een wettelijke regeling voor 'e-mailadres portabiliteit' vind ik niet aan de orde, omdat er voldoende alternatieven in de markt zijn die maken dat een klant niet gebonden is aan een e-mailadres van een internetprovider", zo schrijft Verhagen.