Dit bepaalde de Tweede Kamer gisteren bij een wijziging in de telecommunicatiewet. Wanneer een consument zich aanmeldt bij het bel-me-niet register mag hij niet meer gebeld worden door telemarketeers. Gebeurt dit toch dan kan de Opta de overtreder beboeten.

"De irritatie van de consument was groot", licht een woordvoerder van Economische Zaken (EZ) toe. "Meer dan negentig procent van de consumenten zit niet te wachten op onverwachte commerciële telefoongesprekken."

Telemarketeers hadden in het verleden bepleit dat zelfregulatie het probleem zou oplossen. Cowboys negeerden echter het daarvoor opgerichte Infofilter. Dat filter werd ondersteund door verschillende grote marketingorganisaties zoals de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (NTO).

Zware dobber

Volgens de DDMA is de nieuwe telecomwet een zware dobber voor callcentra, maar met de wet an sich heeft de organisatie geen problemen. Alle DDMA leden en alle leden die zijn aangesloten bij de telecombrancheverenigingen waren al verplicht om namen op de Infofilter-lijst te negeren. "Dat de mensen die dat aan hun laars lapten nu verplicht hun gegevens aan een register moeten koppelen vinden wij geen slechte ontwikkeling", laat een woordvoerster van de DDMA weten.

Een voorstel van SP-kamerlid Gerkens om telemarketeers te verplichten om aanmeldingen voor het register binnen 24 uur te verwerken werd verworpen. Dit zou betekenen dat een telemarketingbedrijven de bestanden dagelijks met het register moesten vergelijken. Volgens de DDMA is dat bijna ondoenlijk.

Verbod op bedrijfsspam

De nieuwe wet stelt ook het versturen van spam naar bedrijven strafbaar. Het was al verboden ongewenste e-mail te versturen naar particulieren. Volgens EZ loopt Nederland met deze maatregel in de Europese Unie (EU) voorop.

"Wij spreken over business-to-business e-mail marketing", verdedigt de zegsvrouw van DDMA de marketingstrategie. Voorheen was al verplicht om ontvangers de mogelijkheid te bieden zich af te melden. Nu moeten medewerkers zich expliciet aanmelden. "Je hebt nu wel de zekerheid dat de mensen die je mailt ook door jou gemaild willen worden."

Antenneregister

Door de nieuwe wet zijn telecom-bedrijven ook verplicht antennes zoals gsm- en umts-masten door te geven aan het antenneregister. Het huidige register is niet volledig doordat aanmeldingen op vrijwillige basis verliepen. De Nederlandse antennes worden nu volledig in kaart gebracht.

Daarnaast worden telecomabonnementen per maand opzegbaar na verstrijking van de oorspronkelijke abonnementstermijn. Daarmee is de stilzwijgende verlenging van contracten met een jaar verleden tijd. De praktijk zou het overstappen belemmeren.