De aanhoudende problemen met Werk.nl hebben ook de politiek bereikt. In Kamervragen van de VVD en de SP aan minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher wordt gevraagd hoe lang de huidige situatie nog door kan gaan en dat het tijd is voor alternatieven.

Het UWV bevestigt tegenover Webwereld dat er nu al 13 dagen foutmeldingen zijn op de instabiele website, maar houdt vertrouwen dat het goed komt met de website waar werklozen uitkeringen aanvragen en verplicht ziekmeldingen, sollicitaties en tijdelijk verricht werk doorgeven.

'Tijd voor nieuwe site'

De SP vindt dat er moet worden gekeken naar een geheel nieuwe website. “Dit is dag 13 dat er problemen zijn, ongelooflijk! Werk.nl is al veel langer instabiel, maar het gebruik ervan is steeds verder doorgezet. Er is meer functionaliteit aangehangen, maar de site is nu houtje touwtje. Het is tijd voor een nieuwe site. Maar dat kost tijd”, aldus SP-Kamerlid Paul Ulenbelt in een reactie aan Webwereld.

Tot die tijd wil hij dat minister Asscher de hele zaak stil legt, tot het hele systeem weer werkt. “Je kunt niet verlangen dat mensen op dit moment verplicht gebruik moeten maken van Werk.nl. Handel de hele boel maar telefonisch af totdat het weer functioneert”, stelt Ulenbelt, die zelfs de Kamer wil terugroepen van reces wanneer de problemen nog eens 2 dagen aanhouden.

Informeer gebruikers

Zijn collega SP Kamerlid Kooiman wil dat Asscher nu een e-mail stuurt naar alle gebruikers van Werk.nl met daarin de mededeling dat zij tot nader order geen pogingen hoeven te doen om in te loggen. Dit totdat zij een tweede e-mail ontvangen dat de website weer functioneert. Daarnaast vraagt hij zich af hoeveel mensen er exact bezig zijn om de problemen op te lossen.

Ook de VVD heeft Kamervragen gesteld. De regeringspartij wil weten hoe de minister problemen met de website in de toekomst structureel gaat voorkomen en oplossen. Kamerlid Anoushka Schut-Welkzijn vraagt zich daarnaast af welke investeringen er zijn gedaan bij de automatisering van het UWV en of die in verhouding staan tot de resultaten daarvan. Zij wil dat Asscher kijkt naar alternatieven en de Kamer hier over informeert.

'Geen concreet zicht op oplossing'

Ondertussen houdt het UWV vertrouwen dat het goed komt met de falende site. “Of er een alternatief moet komen is aan de politiek. Daar houden wij ons buiten. Al staan we open voor alles wat er gezegd wordt. Wij zijn als UWV uitvoerder, maar zullen op de achtergrond zeker onze mening geven. Onze zorg is nu om de website goed te laten werken, en ja wij houden daar vertrouwen in”, meldt UWV-woordvoerder Frank Bartelds desgevraagd.

Maar wanneer dat is blijft gissen. Bartelds: “De site is nu in de lucht, maar is traag en er zijn foutmeldingen. Dat heeft te maken met de instabiliteit na de geplande update. Wij hebben geen concreet zicht op wanneer deze problemen opgelost zijn. Daar werken we hard aan.” In de tussentijd kunnen mensen schriftelijk een uitkering aanvragen en houdt het UWV het callcenter ook in het weekend open, vanwege de voortdurende storing.

De huidige mededeling op Werk.nl: