De regering moet met voostellen komen om reclame op het internet bij wet te regelen, net als nu het geval is bij tv- en radioreclame. Daartoe heeft Tweede Kamer dinsdag een motie aangenomen.

Het internet wordt steeds belangrijker maar is qua reclameregels nog “een grijs gebied”, aldus motie-indiener Kees Verhoeven (D66). “Duidelijke reclameregels op internet geven duidelijkheid aan alle partijen. De wereld verandert en daarom moeten we realistisch naar reclame op internet kijken.”

Niet voor alle spelers?

Zijn voorlichter benadrukt dat de noodzaak voor regels vooral is ingegeven door de onduidelijke positie van de Publieke Omroep (NPO) en de STER online en vooral dan in verhouding met de commerciële omroepen. “Het is niet zo dat zulke regels ineens voor het hele internet moeten gaan gelden.”

Toch is de motie daar niet heel duidelijk over, die heeft het over “voorheen gescheiden werelden van print, audio en video elkaar steeds meer op internet tegenkomen.”

Razend ingewikkeld

Hoe dan ook, regulering van internetreclame van omroepen of andere partijen wordt "razend ingewikkeld”, erkent de zegsman van D66. Dat medium is immers een stuk minder overzichtelijk dan het handjevol publieke en commerciële partijen dat actief is op tv en radio.