Minister Hermans en leden van de Tweede Kamer liggen al een tijdje in de clinch met elkaar over Kennisnet. De PvdA, CDA, D66, GroenLinks, SP en SGP vinden dat het onderwijsnetwerk te veel reclame kent. Hermans zou te weinig doen om commerciële uitingen op Kennisnet tot een minimum te beperken.Ook zouden scholieren te gemakkelijk via Kennisnet het `gewone' internet met al zijn verlokkingen opkunnen. Vorig jaar eiste de Kamer al een volledig verbod op reclames, later werd door Hermans een norm gehanteerd van maximaal 5 procent reclameoppervlak per beeldscherm. Volgende week wacht de minister een nieuwe motie waarbij een totaal verbod wordt geëist. De kamerleden stelden deze week in het debat met Hermans vast dat scholieren veel te eenvoudig bij commerciële sites terechtkomen. CDA-kamerlid Joop Wijn wist zelfs binnen de kortste keren `Playboy en andere vieze plaatjes' op zijn beeldscherm te krijgen, zo schrijft de Volkskrant. Volgens Hermans bieden de bestaande filters niet genoeg bescherming. Aan de andere kant wil hij scholen niet verplichten de bestaande filters – zoals van de EO en NCRV – te installeren. Kennisnet is een project van het ministerie van OC en W dat allerlei groepen in het onderwijs met elkaar verbindt. Scholieren, leraren, ouders, scholen, organisaties, geïnteresseerden en ook culturele instellingen moeten via kennisnet met elkaar in contact komen, zo is de bedoeling. Op dit moment zijn volgens cijfers van het ministerie ongeveer 400 onderwijslocaties, een aantal bibliotheken en een museum op Kennisnet aangesloten. Op dit moment zijn er zo'n 250.000 gebruikers. Uiteindelijk zullen er meer dan 2,5 miljoen gebruikers zijn, hoopt OC en W.