Veel reizigers zijn nog niet gewend aan de OV-chipkaart en vergeten regelmatig uit te checken. Slechts een op de tien vraagt dat te veel betaalde geld terug, zo schrijft het Nederlands Dagblad. Die aantallen zijn gebaseerd op reisgegevens afkomstig van de openbaar-vervoerbedrijven zelf.

De krant komt met een aantal cijfers: zo vergeten reizigers in Amsterdam 100.000 keer per maand uit te checken. In Rotterdam gebeurt dat 'slechts' 50.000 keer. Bij de NS ‘valt het mee’ met 25.000 keer per maand. Uiteindelijk zou het totaalbedrag aan teveel betaald reisgeld in de miljoenen lopen.

'Gaat om veel geld'

GroenLinks-kamerlid Ineke van Gent heeft begin dit jaar al gewezen op het gebrek aan een structurele oplossing voor reizigers die niet uitchecken. “Dat gaat echt om veel geld”, zei ze bij die gelegenheid.

In mei van dit jaar is een motie van GroenLinks door de Tweede kamer aangenomen. Daarin wordt gesteld dat vergeetachtige reizigers een e-mail of brief moeten krijgen om ze op de onvolledige transactie te wijzen.

Van Gent gelooft niet dat de OV-bedrijven geen inkomsten krijgen uit de niet-uitcheckers. De bedrijven beweren zelf niets te verdienen aan die vergeetachtige reizigers. “Dan maken ze wel hele hoge kosten.” Van Gent wil van demissionair minister Eurlings weten hoeveel de bedrijven hieraan verdienen. Daarnaast wil ze weten wat er tot nu toe met de in mei aangenomen motie is gebeurd.

Check, check, dubbelcheck

De GroenLinks-politica zegt het ook een goed plan te vinden als Eurlings met een bewustwordingscampagne start onder de naam ‘Check of je bent uitgecheckt!’. Die moet de vergeetachtigheid onder reizigers terugdringen.