Avans is de plek waar ongeveer 23.000 studenten hun opleiding genieten. "De beheerafdeling van Avans, met applicatie-, database-, systeem- en netwerkbeheerders, bestaat uit zo'n zevenentwintig fte's."

 

Netwerk

"Formeel zit ik op de afdeling DIF: Diensten, Ict en Facilitair, en daar val ik weer onder de afdeling beheer. Avans heeft, zoals de naam als zegt, ict en facilitair ondergebracht in dezelfde organisatie. Dat heeft wel wat voordelen. Als een van de onderdelen iets verandert, dan hoort de rest dat meteen. De lijntjes zijn gewoon korter."

 

"Het vaste netwerk bestaat uit Cisco-apparatuur en het wifi-netwerk is van Trapeze. We hebben dus zes vestigingen in drie steden, en die zijn onderling gekoppeld met een OPN van 1 gigabit. Dat is echt supersnel, we hebben LAN-performance over een WAN. Dat maakt het beheer ook echt heel lekker. We hebben 230 servers, zowel fysiek als virtueel, en we hebben allerlei soorten en merken: OpenSUSE, Debian, Windows 2003, Windows 2008 en Netware."

 

Plannen

"Ik plan mijn werk zoveel mogelijk in dagdelen. Incidenten en service-aanvragen heb ik zoveel mogelijk op een vast dagdeel, om te voorkomen dat ik 'geleefd' word. Het is een beetje als het journaal; die hebben een hoofdthema, dan gaan ze naar buitenland, dan weer even iets anders, op het laatst het weerbericht, dat idee. Zo probeer ik het in mijn werk ook te doen."

 

Rondreizen

"Ik heb net als de andere beheerders een vaste werkplek in een soort kantoorplek. Maar ik ga ook wel eens naar een andere stad toe, ik probeer dat een dag in de twee weken te doen. Als ik bijvoorbeeld in Den Bosch ben, dan maak ik een rondje bijvoorbeeld langs de helpdesk en de ict-academie. Daar maak ik een praatje, en komen er allerlei dingen aan bod, denk aan oplossingen en problemen. Laatst kreeg ik daar bijvoorbeeld te horen dat het wifi-netwerk op bepaalde plekken heel erg druk is en dat mensen niet snel verbinding kunnen maken."

 

"We zijn nu bezig met het nieuwe wifi-standaard, 802.11n, en als we dat na testen gaan uitrollen, zullen we dat op die plekken als eerste doen. De N-standaard biedt meerdere kanalen binnen dezelfde frequentie. De testen beginnen nog deze maand, en moeten een paar weken duren. Steeds meer studenten en docenten hebben state of the art-laptops, dus die ondersteunen het vaak ook."

"Wifi is uiterst belangrijk bij ons. Het wordt bij ons nogal heftig gebruikt. Het afgelopen jaar heb ik heel veel tijd gestoken in het optimaliseren van het wifi. Het klinkt zo makkelijk, maar met 13.000 unieke gebruikers, waarvan er op piekmomenten meer dan 2100 simultaan online zijn, komt er wat meer bij kijken dan 'het aansluiten van een routertje'. Het registreren, logging en tuning moet zoveel mogelijk geautomatiseerd worden. Het eerste probleem dat ik tegenkwam, was de stabiliteit van het netwerk. Wifi is een shared medium, het zit in de ether en je deelt access points altijd met andere gebruikers. Er werden vooral grote bestanden gedownload, dus op het wifi netwerk hebben we dit ‘geknepen’ en daarnaast proberen we de capaciteit steeds te vergroten."

 

"Zelf reis ik niet zoveel meer trouwens. Ik woon nu ongeveer 2 kilometer van mijn werkplek. Dat was vroeger wel anders: ik bespaar een werkdag per week aan reistijd. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen"

 

"Het kan ook misgaan. Laatst was er op het netwerk een probleem. Door een dhcp-configuratiefout werden er onvoldoende en verkeerde IP-adressen uitgegeven, juist op het moment dat het druk was. Er werd een oude procedure gebruikt voor het configureren van dhcp. Dat zorgde voor een verstoring. Daar ben ik best even zoet mee geweest. Dat was niet leuk. Dat begint met één gebruiker, maar het worden er tientallen. Dan is Leiden in last."

   

Notificatie

"We willen het beheer buiten kantooruren verbeteren met een oproepdienst, een soort pieperdienst. Met minimale middelen kunnen we nu een start maken met een dergelijke 'pieperdienst' voor monitoring, dus dat er een sms'je wordt gestuurd bij een alarm. Voor de korte termijn heb ik dat opgelost met een hele oude Nokia-telefoon. Die is met een datakabel verbonden met de monitoring-server, en die verstuurt mailtjes en sms'jes als er iets loos is buiten kantooruren. Dat is niet de optimale oplossing, want dan zou de server het sms'je via een provider versturen zodat we niet afhankelijk zijn van die oude telefoon. Maar voor de korte termijn werkt het prima, en binnen twee weken was het in de lucht."

 

Tools

"Ik gebruik Kiwi CATtools. Het werkt voor allerlei soorten netwerken, en het heeft een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Je geeft er een paar honderd euro aan uit, maar het is makkelijk het tien- of honderdvoudige waard. Verder hebben we een inhouse ontwikkelde applicatie voor het automatiseren van outlet registratie en netwerk-patches: WOMBAT. Dit is ook een absolute time-saver."

Bron: Techworld