Beveiligingsexpert Richard Smith waarschuwt tegenover CNet voor de nieuwste praktijken van commerciële partijen op het web. Hij doelt hier op de zogenoemde pop-up downloads. Bezoekers van steeds meer sites krijgen automatisch een download-dialoogschermpje voor hun neus. Hierin worden ze aangespoord iets te downloaden zonder dat ze daarom gevraagd hebben. Bij sekssites zijn dergelijke praktijken al langer gangbaar, maar de laatste tijd duiken de schermpjes ook bij steeds meer andere websites op. Smith heeft daar grote problemen mee: "Je weet niet eens waarom je zo'n programma krijgt. De aanbieders van dergelijke downloads maken gebruik van het feit dat mensen snel op `ja' klikken", aldus Smith. Volgens Smith is het onwenselijk om programma's op zo'n manier op te dringen. De beveiligingsexpert is van mening dat mensen zelf een download moeten aanvragen. "Het is het klassieke opt-in, opt-out vraagstuk", meent Smith. Een voorbeeld van een site die pop-up downloads ondersteunt, is mp3yes.com. De bezoeker krijgt bij binnenkomst al het verzoek software te downloaden van C2 Media. Minder ervaren websurfers zouden al snel geneigd zijn op `ja' te klikken, omdat ze van mening zijn dat ze anders de site niet kunnen zien.

Eenvoudig

Een van de grootste gebruikers van de methode is Gator. Dit beruchte bedrijf tracht zijn advertentiesoftware op deze manier verspreid te krijgen. Het bedrijf is zich overigens van geen kwaad bewust en stelt tegenover CNet de pop-up download als een `eenvoudige manier' te zien voor de internetter om software te downloaden. Gator zou 'zeer positieve' reacties hebben ontvangen. Het bedrijf benadrukt dat de internetter de mogelijkheid heeft op `nee' te klikken. "Zonder twijfel zijn er programma's die veel agressiever te werk gaan", zo stelt een woordvoerder van het bedrijf. Inderdaad zijn er gevallen bekend van programma's die automatisch – zonder toestemming te vragen – worden geïnstalleerd. De Federal Trade Commission startte recent onderzoek naar bedrijven die ongevraagd software installeerden waarna de gebruiker via dure 0900-nummers inbelden. De Amerikaanse brancheorganisatie van online adverteerders – het Interactive Advertising Bureau – heeft nog geen standpunt ingenomen over de pop-up advertenties, omdat de praktijk te nieuw is.