Dat blijkt althans uit onderzoek dat een halfjaar na de start van de campagne 'Ban Illegale Games en software' (B.I.G.) is gehouden. Negen op de tien jongeren worden nooit aangesproken door familie of vrienden op het gebruik van illegale games of software. Dat is even weinig als voor de start van de campagne.

Ook de kennis over betaald downloaden van software en games noemt B.I.G. nog 'onder de maat'. "Veel jongeren denken dat alles wat betaald is, legaal is. Maar wie op het schoolplein een gekopieerde game koopt, is toch verkeerd bezig", zegt woordvoerster Christine van der Linden van B.I.G.

Wel is BIG erg bekend onder de doelgroep. Van alle jongeren is 83 procent bekend met de campagne. Bijna tweederde heeft met anderen over de campagne gesproken. Ook de kennis over de regels is toegenomen, stelt B.I.G.

Voor de campagne wist 52 procent van de jongeren dat het onbetaald downloaden van games illegaal is, nu is dat 62 procent. Voor games gelden andere regels dan voor muziek, waarbij het onbetaald downloaden niet is verboden.

Peter R. de Vries

De B.I.G.-campagne begon in februari. Met een reclamespotje met misdaadverslaggever Peter R. de Vries in de hoofdrol proberen de games- en muziekindustrie jongeren ervan te doordringen dat het maken van kopieën niet door de beugel kan.

Daarnaast verschijnen er advertenties in kranten en tijdschriften en heeft de campagne een website: Bigweb.nl. Ook brengen 'B.I.G.-detectives' bezoeken aan middelbare scholen om met jongeren te praten.

Vanaf volgende week zullen de 'detectives' ook bezoeken brengen aan beurzen en evenementen. Vanaf maandag zijn er drie nieuwe commercials te zien. Ook zal er op de muziekzender TMF een documentaire van B.I.G. worden uitgezonden.

In oktober zal B.I.G. een door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht ontwikkelde game online zetten. Na het goed beantwoorden van een kennisvraag, krijgt de bezoeker toestemming voor het spelen van de game.