Voor de actie heeft de organisatie een speciale site geopend: Ikwilglasvezel.nl. De belangstelling van consument wordt gecombineerd met hun postcode zodat telecombedrijven straks kunnen zien in welke regio's er behoefte is aan 'beglazing'.

Met glasvezel zijn up- en downstreamsnelheden van 10 Mbps en meer mogelijk. Voor de aanleg van zo'n netwerk moeten bedrijven wel diep in de buidel tasten. "Grote bedrijven laten hun businesscase afhangen van de betalingsbereidheid van de consument. Op deze manier proberen we daar een beeld van de te krijgen", vertelt Sylvia Veereschild van Kenniswijk. Ook wordt er op de site antwoord gegeven op de meest gestelde vragen over glasvezel.

Kenniswijk probeert de consument zoveel mogelijk te betrekken en te laten profiteren van de mogelijkheden op ict-gebied. "Maar glasvezel is ook belangrijk voor het bedrijfsleven", meent Veereschild. "Bedrijven zullen ook overgaan op glasvezel anders tel je als BV Nederland straks niet meer mee."

Kostenonderzoek

Vorige week kondigde minister Brinkhorst van Economische zaken al een onderzoek aan naar de haalbaarheid van een nationaal glasvezelnetwerk. Volgens berekeningen kost de aanleg van zo'n landelijk netwerk minimaal 8 miljard euro.

In diverse steden wordt al geëxperimenteerd met glasvezel. Zo hebben onder meer in Nijmegen vierduizend studenten in hun studentenflat een glasvezelaansluiting gekregen. En in Nuenen (bij Eindhoven) zullen binnen anderhalf jaar 8500 woningen aansluiting op het glasvezelnet krijgen. De eerste aansluitingen zijn deze zomer klaar, zo is de verwachting.

Uit een rapport van de commissie Andriessen, dat vorige week is gepubliceerd, blijkt dat vóór 2010 alle 240.000 woningen en 40.000 bedrijven in Den Haag op het glasvezelnetwerk aangesloten kunnen zijn. Dit zou overigens alleen mogelijk zijn als de telecombedrijven samen met de gemeente een onderneming vormen die het netwerk gaat aanleggen en exploiteren.