Tien leden hebben het certificaat inmiddels ontvangen. De eerste Certificaten Thuiswinkel Waarborg gingen naar Bol.com, Coolblue, ECI, Garant-o-Matic, Netwerkwinkel, Magic3d, Neckermann.com, OHRA, Scapino en Wehkamp. Het certificaat houdt in dat deze bedrijven voldoen aan de voorwaarden die branchevereniging Thuiswinkel.org en de Consumentenbond hebben afgesproken.

Volgens de gedragsregels hebben consumenten recht op minstens 14 dagen bedenktijd als ze iets kopen via internet. Ook zijn klanten niet langer verplicht meer dan 50% aan te betalen. Verder zijn de aangesloten webwinkels verplicht om een veilige betaalomgeving met een ssl-certificaat te hebben. Er zijn een drietal soort certificaten beschikbaar voor leden van Thuiswinkel.org: voor reiswinkels, voor financiële dienstverleners en voor alle overige leden.

Eigen vlees keuren

De stichting die de certificaten toewijst is onafhankelijk van Thuiswinkel.org, zegt voorzitter Ed Nijpels. "De stichting is weliswaar opgericht door Thuiswinkel.org, maar is en voert haar werkzaamheden volledig onafhankelijk van de vereniging uit. Een slager moet immers niet zijn eigen vlees keuren."

Voor eind 2009 dienen alle leden van Thuiswinkel.org gecertificeerd te zijn. Om een certificaat te krijgen moeten webwinkels een vragenlijst invullen die is gebaseerd op de meest relevante wet- en regelgeving en de met de Consumentenbond overeengekomen voorwaarden. Het juridisch adviesbureau ICTRecht beoordeelt de ingevulde vragenlijsten en ziet toe dat de webwinkels aan de gestelde eisen voldoen. De certificaten zijn één jaar geldig.