Kiesbeter.nl zag op 6 december het levenslicht en heeft sindsdien 800.000 bezoekers getrokken, zo heeft het RIVM, medeverantwoordelijk voor de site, woensdag bekendgemaakt.

Opvallend is dat het aantal bezoekers sinds de introductie gestaag aan het dalen is. 13 December, een week na de lancering, trok de site bijvoorbeeld 61.466 bezoekers. 27 december, drie weken na de lancering, is dit gedaald tot 30.849.

Wel is sinds de lancering de gemiddelde bezoekduur gestaag gestegen. Een week na de lancering lag dit op 690 seconden. Inmiddels bedraagt de gemiddelde bezoekduur 816 seconden (13,6 minuten).

'Veel mensen hebben de site alleen nog maar vluchtig bekeken en benutten de vrije dagen om zich verder te oriënteren', concludeert het RIVM.

Omstreden

Kiesbeter.nl deed nog voor de officiële lancering het nodige stof opwaaien omdat het kostenplaatje voor de site en achterliggende database in totaal zestien miljoen euro zouden bedragen.

De PvdA vroeg daarom om opheldering van minister Hoogervorst (Volksgezondheid). Uit de antwoorden bleek vorige week dat de site en achterliggende databases 736.000 euro hebben gekost. De eerder genoemde zestien miljoen, die destijds werd bevestigd door het ministerie zelf, blijkt het totale meerjarenbudget van het RIVM te behelsen.