Susan Blackmore van de University of England waarschuwt dat de brede opkomst van internet grote gevolgen heeft. Ook negatieve. Zij uitte haar waarschuwingen op een debat in Londen over onderwijs, zo rapporteert The Guardian. Vroeger was een groot deel van het onderwijs erop gericht om individuen zoveel mogelijk informatie te laten opslaan in het geheugen, zo hield Blackmore haar publiek voor. Met de komst van het internet is dat niet meer nodig. Bijna alle informatie is immers binnen handbereik. "Nu is de taak van het onderwijs voornamelijk om kinderen te laten zien hoe ze hun weg moeten vinden in de wereld van het internet", aldus Blackmore. Daar zijn risico's aan verbonden: "Je krijgt kinderen met hersenen die fundamenteel anders zijn dan die van ons volwassenen. Dat zal verschillende problemen met zich meebrengen in de relatie tussen kind en ouder." Blackmore zet zich hiermee af tegen het techno-optimisme dat door de regering-Blair wordt uitgedragen, zo schrijft The Guardian. De Britse regering beschouwt internet als een krachtig medium in het onderwijs, vooral bij achtergestelde groepen.