Deze bevindingen staan in het maandag gepresenteerde rapport 'Nieuwe Vormen van Reclame Anno 2009' (pdf) van de Stichting Reklame Rakkers, het kenniscentrum voor kind, media en reclame.

Virtuele modellen

Adverteerders laten jongeren steeds vaker zelf reclame maken, obverveert de stichting. Zij kunnen zelf wallpapers maken en elkaar persoonlijke e-cards versturen waarop het merk zichtbaar is.

Verder zijn reclamemakers aanwezig in sociale netwerken, zoals Hyves, Sugababes en Superdudes. Winkelketen Hennes & Mauritz had in juli bijvoorbeeld ruim 21.600 vrienden op Hyves, terwijl Albert Heijn op zijn Hyvespagina reclamefilmpjes vertoont.

De Rabobank infiltreert in de virtuele community GoSupermodel, waar 10 tot 16-jarige meisjes rondlopen als hun eigen virtuele model. Zo is er een virtueel Rabobankfiliaal in de goSupermodel-winkelstraat en kun je een branded avatar Yvette tegen het lijf lopen. Al eerder heeft de Postbank zich gevestigd in het Habbo Hotel, waar de bank kinderen wil overhalen een Easy Blue-rekening te openen.

Media-educatie

Ook met 'gamevertising' zijn veel kinderzieltjes te winnen. Al enige tijd bieden bedrijven spelletjes aan op internet waarin hun product of het merk centraal staan. Een nieuwe ontwikkeling is volgens de Stichting Reklame Rakkers dat bedrijven in verschillende games tegelijk aanwezig zijn vanuit één centraal systeem. Verder verschijnen billboards met reclame-uitingen in games die kinderen online met elkaar spelen.

Aan de hand van deze constateringen pleit de stichting voor een aanscherping van de media-educatie aan kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud. Zij zouden de commerciële boodschappen op internet moeten leren herkennen, want alleen dan kunnen zij er kritisch mee omgaan, waarschuwt de stichting.